Tjenare!

Jag har just fått hem ett nytt fläkthjul till min V65:a och undrar om jag fått rätt;

Det gamla hjulet var en rund platta med flera flänsar fastsatta typ nitade.
Nu har jag fått hem ett hjul som bäst kan beskrivas som ett skovelhjul till en flodbåt, ni vet en sån med drivhjul på varje sida.
Trebema sa att jag skulle få ett nytt sorts hjul, men jag är osäker om det är rätt.
Vad tror Ni?

Min panna har årsmodell 2007

mvh
//Warlock
 
Låter som mitt hjul som sitter på V33 ifrån -05, om det är rätt vet jag inte.
 
min v33 ifrån o8 har också skovelhjul.
 
Tjenare!

Nu när jag tittar på trebemas hemsida så ser jag att jag tidigare hade ett sånt här

Fläkthjul till V65 fläkt med raka vingar för Bevimotor.

93.jpg

Beskrivning: Fläkthjul till V65 fläkt med raka vingar för Airvackmotor.
Vikt: 1000
Art.nr: 999 2264

2000.00 SEK

Men det jag fått levererat är ett sånt här

Fläkthjul till V55 fläkt med raka vingar för Zielmotor.

92.jpg

Beskrivning: Fläkthjul till V65 fläkt med raka vingar för Airvacmotor.
Vikt: 600
Art.nr: 9992264

1043.00 SEK


Vad tror ni funkar det med detta hjul?

//Warlock
 
Verkar vara mindre hål på den nya.
Har du mätt axeln?
 
Tjenare!

Bara tvärkikat och det verkar stämma...

//Warlock
 
Jag har den nedre varianten i min 65:a. Det skumma är att jag köpte min 2006...
 
Tjenare!

Jag testade att sätta dit fläkthjulet och det glappar minimalt, det kan väl alrig vara bra? Finns det nåt enkelt sätt att göra axeln ett par tiondelar större, typ linda med aluminiumfolie eller nåt? Nåt bondknep finns väl...?

//Warlock
 
Warlock skrev:
Tjenare!

Jag testade att sätta dit fläkthjulet och det glappar minimalt, det kan väl alrig vara bra? Finns det nåt enkelt sätt att göra axeln ett par tiondelar större, typ linda med aluminiumfolie eller nåt? Nåt bondknep finns väl...?

//Warlock
Fattar inte riktigt. Det verkar ju som att fläktarna är anpassade till olika motortyper. Varför tar du inte hem den variant som passar din motor? Verkar ju bli rätt bökigt att hålla på och fippla. Eftersom den snurrar i ganska bra fart är risken att du kommer få obalans i fläkten med oönskade stomljud som följd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.