J
Hejsan,

Vi har ett suterränghus från -68 med rymlig hall i markplanet i hörnet på huset. Den är oisolerad o putsad efter att vi för ca 15 år sedan rev en tveksam reglad isolering, delvis direkt mot berg utanför (inte omdränerat men ingen märkbar fukt). Vi har bergvärme och vattenburet.

I samband med vi tog bort isoleringen satte vi in ett stort värmeelement med fläkt. Denna kändes som att den mest blåste runt kalluft och bullrade, och gick dessutom sönder efter 2 år. Vi e därför tveksamma till nytt fläktelement och är inte pigga på att isolera om hallen (golvet är tex marmor men direkt mot plattan) innan en ev omdränering, kanske om många år. Det är eg inte ens viktigt att det blir normal rumstemperatur (bara en hall) men Vad för element rekommenderar ni ? Är de nya fläktelementen bättre och tystare ? Sett att det finns trelagers element och vi har gott om plats så det kan vara stort. Men det måste väl finnas någon gräns hur mycket varmvatten som kan nå ett enskilt element ? Och kanske en isoleringsskiva just bakom elementet kan vara bra så inte onödig värme bara går in i betongväggen ?

Värmeelement mot vit vägg ovanför marmorgolv i en suterränghus hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Har det varit varmt när det fungerade ?
Då är det inga problem med vattnet till ett annat , även om det är större , kolla bara in att
rör och anslutning stämmer i mått
 
  • Gilla
PatriciaRuiz
  • Laddar…
J
Ja, det fungerade.

Men som sagt, det kändes som värmen inte räckte till när fläkten var på. Huset i sig har många element fast mest på övervåningen (60-tal, tanken var nog inte man skulle ”bo” på bottenvåningen, mest biytor), kanske låg temperatur på vattnet som cirkulerar?
 
Det är för lösa informationer hittills i tråden. Frågor:
Vad är det för uppvärmningskälla? Högtemp eller lågtemp?
Ett-rörs-system eller tvårörs?
Är det någon värme alls i detta konstiga element? Den på bilden ser inte ut att ha några luftutlopp alls.
 
Problemet är gissningsvis att husets värmesystem är dimensionerat för oljevärme, men senare konverterat till VP. Dvs högtemperatursystem till lågtemperatur.
Har för mig, (men kan komma ihåg fel), att en sänkning av dT från 50C till 35C nästintill halverar avgiven värmeeffekt.
Om det är så, så behövs ett rejält stort element. (Under förutsättning att slingan/rören och vattenpumpen kan leverera tillräckligt högt flöde.)

Sedan är väl eg huvudfrågan om det finns tysta och välfungerande fläktkonvektorer?
Vilket det rimligtvis bör finnas, men det har jag ingen erfarenhet av, så där kan jag inte hjälpa till.

Att det kan ha känts kallt med det gamla är förmodligen pga för mkt fläkt och för lite tillgänglig värme fr värmesyst. All luft <27C känns kall.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
J
Stämmer bra, hade olja tidigare, nu bergvärme.

Hela ovandelen av elementet är fläktutblåset, syns dåligt på bilden. Har två rör in i elementet, Det satt ett helt vanligt element från -68 med rör tidigare.

Kollade vår ivt bergvärmepump och hittade följande temperaturer (grader) om det ger någon vägledning:

Retur RAD 30.5
Värmebärare ut 49
Värmebärare in 42.5
Utetemperatur 3.0
 
L
Vid 0 grader ute är en tumreglel ca +42C ut på elementen , klart beror på husets skal
VP
VB ut 49 och in 42 är normalt
Men vad har du ut på rören till elementen ??
 
J
Det är väl knappast dessa ?
Varmvatten gt3 48.5
Kompressor gt6 34
Sedan finns bara köldbärare-temp i menyn...

In i elementet är det helt kallt, inget verkar cirkulera fn.
 
L
Har du haft kåpan bort , ta bort den och fota hur det ser ut , är det mycket grejer där så ta ett par stycken foton
 
J
Nej jag vill absolut inte röra denna, vill bara byta den :). Är dessutom helt oteknisk, brukar förstöra mer än jag lyckas reparera.

Det är säkert som ni skivit, att det var för lite värme in i elementet för att kunna ha fläkt. Vi provar att sätta dit ett större traditionellt element så får vi se. Återkommer med hur det gick.
 
L
J JRMKJRM skrev:
Nej jag vill absolut inte röra denna, vill bara byta den :). Är dessutom helt oteknisk, brukar förstöra mer än jag lyckas reparera.

Det är säkert som ni skivit, att det var för lite värme in i elementet för att kunna ha fläkt. Vi provar att sätta dit ett större traditionellt element så får vi se. Återkommer med hur det gick.
Det kan vara så att under skalet sitter det en termostat av någon art , en likadan typ som sitter på elementen och har fastnat ( en liten pigg som brukar hamna intryckt under sommaren och nu inte vill gå ut ) i stoppläge , det är en klassiker i elememthänseende
Det med elektrisk kanske är att gå för långt , men det finns el där för fläkten
 
J
Även fläkten har lagt av, vredet är glapp, så jag har gett upp den.
 
L
J JRMKJRM skrev:
Även fläkten har lagt av, vredet är glapp, så jag har gett upp den.
Var bara en sak för att se om det är stopp så vattnet inte kommer fram genom någon form av styrning där
 
J
Skall försöka avrunda tråden. Det blev ett nytt fläktelement från Frico, beskrivet i annan tråd. Trots att bergvärmen bara körs lite grand nu på hösten, känns det varmare och trevligare. Det gamla trasiga fläktelementet verkar på slutet inte ens cirkulerat vattnet o fungerat som vanligt element.

Körs fläktelementet på läge auto går fläkten på max och blåser för mycket (rummet är ju alltid ”för kallt”). Men har man fläkten konstant på mellanläget fungerar det bra. Hoppas nu bara den nya håller längre än gen gamla som höll två år (typ garantitiden).
 
Bra med en avrundning. (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.