Hej

Skrev för en tid sedan om ett Ekbord jag köpt från MIO (massiv EK stavlimmat).
Bordet blev snabbt dåligt, fula fläckar och spricka. MIO ska nu efter jag påpekat detta hos dem ersätta bordet vilket känns bra.

Nu till denna tråds ämne. Jag vill såklart se till att jag sköter detta bord så bra som möjligt.
Läst lite och fått tips i föregående trådar så här kommer min syn och plan på hur jag ska göra.
Fått info från denna sida bland annat: http://www.henkesmalartips.se/sv/mala-mobler_olja-massivt-ekbord.html

1. Tvätta bordet noggrannt med såpa och torka det helt tort med luddfri trasa
2. Slipa bordet med sandpapper 240 + slipkloss i träets riktning.
2a. Räcker med att rugga upp ytan, så inte mycket slipning behövs.
2b. En skiva som har fått fula märken kan behövas slipas mer tills märkena börjar försvinna.
3. Tvätta igen och torka torrt och damfritt.
4. Olja bordet med vaxolja. Rikligt med olja, ffa i kanterna vid ändträt.
5. Låt stå i ca 20-30minuter
6. Torka bordet med luddfri ren trasa
7. Låt bordet suga upp oljan och torka i 4 timmar.
8. Lägg på ett nytt lager med vaxolja.
9. Väntar 20-30minuter
10. Torka bordet med luddfri ren trasa.
11. Låt torka i 12 timmar.
12. Polera bordet med stålull 0000 (trollull)
13. Torka bordet med våt trasa och sedan torr luddfri ren trasa.
14. Repetera hela processen efter ca 4-6 månader.

Några frågor dock.
Detta är ett köksbord som kommer mer eller mindre färdigmonterat.
Ska denna process ske på hela ytan av bordet, dvs ovanpå och även under?
Eller räcker det med att göra det på ovansidan av bordet. Det blir betydligt krångligare att skruva isär skenor och ben+ram för processen om hela skivan ska behandlas.
 
Helst ska under- och ovansida behandlas likadant för att undvika att det slår sig, behandlar man bara ena sidan kommer det bli obalans i fuktkvoten på ovan/undersida. Ett sådant bord kan inte vara speciellt svårt att plocka av skivan på.

Jag hade modifierat lite i listan ovan. Hårdvaxolja tycker inte jag behöver läggas på flödigt, hellre lite fler lager isåfall. På toppen hade jag kört 3 lager, undersidan hade jag nog nöjt mig med ett lager. Efter lager 1 hade jag slipat med abralon 600 slipkudde och efter lager 2 hade jag polerat med skurnylon, kanske också efter lager 3 om du vill ha en blankare yta. Polera med luddfritt papper efter lager 3 funkar också.. Stålull 0000 funkar hyfsat men det dammar av sig och eftersom dammet är stål är det risk att det bildas rostfläckar. Benen hade jag max kört 2 lager, lite beroende på hur pedantisk du är. Sen hade jag väntat mer än 4 timmar mellan lagerna, ett lager per dygn tycker jag är lagom och är väl också vad som står på burken om hag minns rätt.
 
okej, jag har hört olika om lagertiderna. men har inga problem att vänta. blir intressant att göra hela denna process i en lägenhet med barn under så långt tid. inte visste jag att detta krävdes vid köp av bord från MIO o.O

benen är vitmålade, så de tänker jag inte olja.

köper dina modifierar i listan, det låter vettigt.

kanske kan man olja bordet med ram och skenor på plats, eller?
det är en hel del skenor och skruvar som ska loss... sedan ramen till benen runt hela bordet...
 
Undersidan är ju grundoljad men med tanke på hur torr den oljan såg ut i din andra tråd var den oljningen inte mycket att hänga i granen. Hade det varit bra oljat och jag bara skulle bättringsolja bordet hade jag struntat i undersidan, nu vågar jag inte lova att det blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.