Jag och hustrun ska just skriva kontrakt på ett hus som vi köper av ett dödsbo. Först på listan över dyra renoveringar står tak och ett badrum, men vi vill ändå fräsha upp sovrummen till en billig peng.

Övervåningen har tre sovrum och golven är fula i samtliga sovrum.
3UHBTA83I590E9BE_3UJ40UQJ0TJRCF04_____resize_s_800_0.jpg

3UHBTA83I590E9BE_3UJ40UVECTJRCF0J_____resize_s_800_0.jpg

3UHBTA83I590E9BE_3UJ40V42ETJRCF12_____resize_s_800_0.jpg

3UHBTA83I590E9BE_3UJAJARO26ENJEQ0.jpg

Tanken är att vitbetsa taket, måla väggarna ljusgrå/vitt eller tapetsera med snygga billiga tapeter alt ha målat + en fondvägg, riva ut befintliga plastmattor och heltäckningsmatta på hela övervåningen och om det finns ett snyggt trägolv under, ta in en firma att slipa och lacka det. Finns det inget trägolv så får det bli nytt golv.

Om det är nytt golv så har vi hittat en utgående lackad almparkett på byggmax som verkar vara rena fyndet. Vi gillar den, den är billigast på byggmax (näst billigaste klickparketten kostar 149:- / m2). Övervåningen är på ca 50 m2, så det skulle bli 4000:- plus en femhundring i underlagsfoam. Hade tänkt lägga det själv isåfall. Det verkar ju rätt enkelt även om jag aldrig har provat.

13481_472x472.jpg

Vad säger ni erfarna? Tänker vi rätt? Och är den här almparketten ett sådant fynd att vi borde åka till byggmax direkt efter kontraktsskrivning besiktning och köpa upp 50m2 innan det försvinner?
 
Jag är osäker, men det kan vara det golv vi lade in i vår dåvarande bostadsrätt när vi renoverade den (det var i alla fall ett parkettgolv från byggmax). Jag tyckte golvet var riktigt snyggt och svärfar som är snickare la in det och den enda synpunkten han hade var att det var lite jobbigt att slå ihop men annars så tyckte han också att det var riktigt snyggt och som ni skriver så kostar det nästan inget så det är väl inga konstigheter. Byggmax golv har väl fått ganska bra betyg tidigare här på forumet.
 
På en övervåning funkar ju billiga golv bra, inget slitage från grus och sådant. Finns väl risk att det skadas av stolar om man har nåt skrivbord, möbeltassar eller om det är en skrivbordsstol ett golvskydd är nog smart.
 
Kollade på Bygg-Max just nu och såg att det var slutsålt överallt!
Hoppas du hann få tag på det, innan det var tomt i hyllorna, för det var ett utgående sortiment.
 
Precis vad jag tänkte varna för. Innan du tar ut glädjen i förskott, kolla hur mycket som verklogen finns av det där utgående. Ofta så har de bara ett par paket kvar. Och om du köper, se till att du får med dig ett par paket mer än du tror det ska gå åt. Det är väldigt tråkigt om det fattas en bit och golvet inte längre går att få tag på.
 
Hmm.. kollade igår kväll också och det verkade som att lagret var rensat :(.

Nåväl, det kommer väl fler chanser att hitta ett snyggt golv. Det är över en månad kvar till tillträdet. Fast billigt och snyggt var det.
 
Har kollat med byggmax och det golvet utgick ur sortimentet hösten 2010, och borde inte ha legat kvar på hemsidan. Men det var många som frågat efter det, så peppar peppar kanske kan de ta in det igen?
 
pelpet skrev:
Har kollat med byggmax och det golvet utgick ur sortimentet hösten 2010, och borde inte ha legat kvar på hemsidan. Men det var många som frågat efter det, så peppar peppar kanske kan de ta in det igen?
Antagligen inte. I så fall till ordinare pris...

Det där priset var nog bara för att sälja ut golvet.
 
Jag har lagt in lackad ask från byggmax i hela övervåningen. Ser såhär tre år senare fortfarande riktigt bra ut och fin upplevd kvalitetskänsla för det priset.

Dock är deras klickgolv jäkligt osmidiga att lägga iom att du behöver lägga hela rader. Har du längre rum än tre plank är det ett måste att vara två Pers som hjälps åt...

Sent from my SK17i using Tapatalk
 
Golv köper jag helst på Stuvbutiken, men den finns visst bara i Karlstad. Sist jag var där hade de snygga klickgolv för 99 kr/kvm, just nu är det billigaste ett laminat för bara 49, i trä en ek 3stavsparkett för 198.
 
Även om du köper parkett till ordinarie priser eller passar på när de har lite rabatt på Byggmax så är det väl prisvärda golv i vilket fall om det nu inte var bara det golvet som utgått som du var intresserad av.
 
Ska kolla in stuvbutiken. Tack för tipset.

Vi har egentligen inte några klara krav på golvet. Det ska vara snyggt, lite arbete att ordna och framförallt billigt. Gärna lite ljusare än vanligt ekparkett. Huvudsyftet är ju att snabbt och billigt fräsha upp ett våningsplan med sovrum.
 
Återkoppling: Det blev byggmax askparkett på hela övervåning.
 
Bild? :)
 
Jag har varit grymt dålig på det här med före-efter-bilder men här kommer lite bilder på minstingens rum.

Före


Under renovering



Nuläge




Ljust trägolv, vitt tak och ljusgråa väggar fungerar väldigt bra ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.