Hej,

vi har precis skrivit på köpekontraktet för ett hus och då vi tagit in lånelöften från flera banker hoppas vi kunna ha valmöjligheter för val av bank, där vi planerar att bli helkunder.
Vi har idag Swedbank, men är inte nöjda med dem och vill byta.
De två vi främst funderar på är SEB och Danske Bank.
Vad har de olika bankerna för för- och nackdelar? Vilken skulle ni valt?

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Ta den billigaste?
 
Bra idé! ;)
Men jag vill inte bara se till bolånet som sådant utan även alla tjänster hos banken.
Som jag förstått det har Danske Bank inga avgifter för internetbank, kort etc. Samt att det verkar finnas bra sparandeformer där. Duoflex?
Vill gärna höra lite synpunkter gällande de båda bankerna.

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Ska man ha ett helkundsupplägg så är det viktigt att kunna se din bankman i ögonen och bygga en relation när man träffas. Sedan spelar det inte så stor roll vilken logga som bankkontoret har.
 
Tänk på att de flesta avgifter är förhandlingsbara.

Vi har länsförsäkringar, allt samlat där. Inga avgifter på kort och nätbank, 20% på alla försäkringar och lite rabatt på räntan.
 
På ett lån om 2MSEK betyder 0,1% lägre ränta 1400kr netto efter skatteavdrag. 1400kr är mer än de allra flesta betalar i årliga bankavgifter för sina kort och internetbanken. Har man å andra sidan endast en 500KSEK i bolån så betyder en tiondels procent i ränta endast 350kr netto, och då börjar fria kort och internetbank att bli värt något.

Storleken på bolånet är en bra indikation på var man skall lägga krutet vid förhandlingarna med banken.
 
Tack för synpunkterna!
Det där med 0,1% lägre ränta var något att tänka på. Kan ju vara lätt att lockas av avgiftsfria saker, men värt mer att fokusera på lånet.

Får ta och ha ett möte med SEB först och sedan Danske Bank får se vad de har att erbjuda.

Eftersom vi kommer att betala handpenningen själv utan lån, har vi alltså egentligen tills tillträdelsedagen att ordna ett förmånligt lån? Har jag förstått det rätt då?
Vi har ju fått lånet godkänt av SEB så där vet vi att vi kan få låna, eftersom det var dem jag ringde efter budgivningen. Men på DB har vi bara ett lånelöfte än så länge.

Sent from my HTC Desire using Byggahus
 
Jag skulle bli förbannad om min bank försökte ta betalt för internetbank! Ska jag betala för att göra deras jobb?!
 
Fast samtidigt så kostar det ju och underhålla internet/mobil-bank, hantera säkerhetsdosor osv..
 
dhanjel skrev:
Fast samtidigt så kostar det ju och underhålla internet/mobil-bank, hantera säkerhetsdosor osv..
Det kostar att underhålla dörrmattor och skyltfönster också, men jag har aldrig sett någon bank som har en dörrmattsavgift eller skyltfönstersavgift.

Virrvarret av avgifter hit och dit är bara rökridåer för att mörka hur mycket de egentligen tar betalt.
 
Nyfniken skrev:
Det kostar att underhålla dörrmattor och skyltfönster också, men jag har aldrig sett någon bank som har en dörrmattsavgift eller skyltfönstersavgift.

Virrvarret av avgifter hit och dit är bara rökridåer för att mörka hur mycket de egentligen tar betalt.
Jag kan finna en viss skillnad där.

Går du in på banken så skiter du fullständigt i om dörrmattan är trasig/smutsig eller rent av borta,
Skulle däremot din internetbank låta andra stjäla ifrån dina konton pga bristande säkerhet så skulle du inte skita i det?
 
jkarlberg skrev:
Går du in på banken så skiter du fullständigt i om dörrmattan är trasig/smutsig eller rent av borta,
Skulle däremot din internetbank låta andra stjäla ifrån dina konton pga bristande säkerhet så skulle du inte skita i det?
Ja, vi kan argumentera fram och tillbaka. Jag kommer nog inte ändra mig: Internetbank är inget jag betalar för. Punkt.
 
Nyfniken skrev:
Ja, vi kan argumentera fram och tillbaka. Jag kommer nog inte ändra mig: Internetbank är inget jag betalar för. Punkt.
På nåt sätt gör du det ju iaf, om banken säger att du får det gratis så betalar du det genom nån annan avgift..

På SEB kostar det 25:- per månad med visakort och internetbank, inte ens värt att tjata om..
 
jkarlberg skrev:
På nåt sätt gör du det ju iaf, om banken säger att du får det gratis så betalar du det genom nån annan avgift..
Självklart.
jkarlberg skrev:
1548184På SEB kostar det 25:- per månad med visakort och internetbank, inte ens värt att tjata om..
I så fall kan du skicka mig 25 kr i månaden framöver. (y);)
 
När vi förhandlade med olika banker så var vi stenhårda på att vi inte skulle betala några avgifter för kort-, internet- eller några som helst betalningar. Detta gällde även för aktiekonton och liknande.

Många bäckar små som det heter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.