Hallo.

Kanske inte det bästa forumet att fråga detta men problemet uppkom iaf när jag köpte inredning till mitt hus :)

Jag va till bauhaus i Uppsala och köpte en heltäckningsmatta, bor i Gävle.
Mattan va ju så lång så jag va tvungen att fälla ner bak lemmeln på släpet, alltså ramen i bak. Tog dockninte bort den då jag trodde den satt fast (jag känner mig lite blond just nu) och den måste fallit av efter vägen :blushing: . Nu är det så att jag lånat släpet och funderar om jag kan köpa ett nytt sånt till de jag lånat släpet av. Någon som vet, och vart vänder jag mig isf?

Tack på förhand om någon har något svar.
 
S
ajdå.
kolla vad du har för märke på släpet och åk eller ring till en säljare.
 
Kör tillbaka samma väg så hittar du nog din baklem i vägkanten.
 
Det är väl efter E4:an, med 2+1-fil och mitträcke (?)
Liten chans att lemmen ligger kvar eller står upprest i plogkanten, men har du tur så...
Annars kolla märke och modell på vagnen och ring en säljare.
Är vagnen gammal får du nog vända dig till en svets-/plåtverkstad.
 
Och det stavas med ä tror jag. Bakläm.
 
jepp, släp har lämmar. Inte något annat.... :)
 
Ja jag tänkte väl....
Men jag vågade inte stava med ä då de andra inte gjort det. :blushing:
Nu känner jag mig blond....fast jag inte har nåt hår :)
 
Nej, varken lämmel och lem är riktigt rätt ord. Läm ska det vara.
 
Man ska tala till bönder på bönders vis, därför är det meningslöst att skriva Ä om man ska kommunicera med en som bor nära (nera) stockholm då denna bokstav inte finns i uttalet. ;)
 
Nimajneb skrev:
Man ska tala till bönder på bönders vis, därför är det meningslöst att skriva Ä om man ska kommunicera med en som bor nära (nera) stockholm då denna bokstav inte finns i uttalet. ;)
Vafan.

Förutom att jag känner mig förolämpad och kränkt av ditt uttalande vill jag påpeka det ologiska i dra en ordvits som kombinerar ordet "bönder" och "Stockholm" när man själv bor i Blekinge.

Geografirasism är vad det är!





Edit: Måste lägga till en :) annars är det någon fredagstrött som tänder snett (snätt?).
Edit2: Hur lång tid tar det innan Anders påpekar att det inte heter "ordvits"?
 
bax skrev:
Det är väl efter E4:an, med 2+1-fil och mitträcke (?)
Motorvägen mellan Uppsala och Gävle är just motorväg. Det enda som är enfiligt är avfarterna.

Till trådstartaren: Åk och leta. Har du tur hittar du den utan allt för stora skador. Har du otur får du köpa en ny hos tillverkaren.
Heder att du ens bryr dig. Min erfarenhet är att nio av tio som lånar släp 1) alltid har sönder något, 2) skiter i att tala om det vid återlämnandet, och 3) vägrar ersätta skadorna de orsakat med hänvisningen "nä, det var så när jag hämtade släpet". :@

Olyckor händer. Bra människor, som trådstartaren, ser till att ordna till sina misstag.

:)
 
Redigerat:
Norrhyttan skrev:
Min erfarenhet är att nio av tio som lånar släp 1) alltid har sönder något, 2) skiter i att tala om det vid återlämnandet, och 3) vägrar ersätta skadorna de orsakat med hänvisningen "nä, det var så när jag hämtade släpet". :@



:)
Sådant slipper man när man skaffar ett stort släp som bara man själv har körkort nog att framföra....:cool:
 
MathiasS skrev:
Sådant slipper man när man skaffar ett stort släp som bara man själv har körkort nog att framföra....:cool:
Det funkar inte på landet. Här har alla ABECEDE-kort. Å andra sidan har alla egna släp också, så problemet är mindre här. När jag bodde i Stockholmstrakten var det ett jäkla släplånande jämt. Och alltid kom det tillbaka med trasigt stödhjul och en ihopvikt stänkskärm.
 
Mikael_L
bax skrev:
eller står upprest i plogkanten,
Har ni snö där uppe?
:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.