Hej!

Är rätt ny här och hoppas på hjälp från den samlade kompetensen.

Jag ska lägga ny marksten utanför mitt radhus i sommar och funderar på hur jag ska göra med bärlagret.

De plattor som ligger där nu är från 60-talet, men har nog blivit omlagda för sisådär 30 år sedan. de har sjunkit ordentligt och det ser riktigt ojämnt och fult ut.

Markstenen används som gångväg och "frukosthörna". Det är alltså inte frågan om att köra bil där.
Jag tänker alltså lägga ny marksten och ser två utvägar.

1. Göra allt efter konstens regler, dvs gräva ut ca 25 cm, lägga markduk, nytt bärlager, packa med padda, stenmjöl, lägga plattor.

2. Resonera som så att det redan finns ett bärlager, gräva bort den gamla sättsanden, jämna ut med grus där det har sjunkit, packa med padda, stenmjöl, plattor.

Hur skulle ni ha gjort? Biter man sig själv i svansen genom att ta den "enkla" utvägen. Misstänker det men vill gärna ha era åsikter.

Tacksam för svar //Jonas
 
Det du redan har har ju satt ihop sig färdigt, lägger du nytt så finns risken att det sätter sig senare.
Nästan hur du än gör så är det troligen vågigt efter 30 år.

Protte
 
Alternativ 2, 7 dar i veckan.
 
Ok.
Grejen är att jag även har tänkt utvidga det stenlagda områden med ett par m2, och där finns ju inget bärlager. Funkar det att bara gräva ur det området (c:a 4x0,5 m2) och fylla upp ordentligt där, men använda det gamla bärlagret på resten?

Har lyft ett par plattor och grävt ca 35 cm ned och hittar ingen markduk utan bara fuktig sand/grus och det oroar mig.
Men ni tror att det går använda ändå pga att det har satt sig bra under åren?
 
Gräver du ut en halv meter och lägger mycket grovt grus i botten och finare allt längre upp kan du köra med en lastbil där. Tom lastad
10-15 cm känns mera lagom

Att gruset är blött, det är väl klart, utomhus och under omgivande markyta.

Protte
 
Tack för era synpunkter. Det får nog bli den enkla utvägen då.
Är det mao inte nödvändigt med markduk/geoduk? Gissar att man inte använde det då bärlagret gjordes för 30 år sedan. Maken under är lera och jag gissar att det är därför det har blivit såpass rejäla sättningar i underlaget.
 
Nödvändigt är det väl inte, även om det är bättre. Men även om du gör allt enligt konstens alla regler, så rör det sig med tiden. Det är bara en fråga om hur lång tid det tar innan du behöver göra om det.

Jag hade kört på alternativ 2, men hade ändå slängt under lite markduk vid det nya området. Dock använder jag flis istället för stenmjöl, och paddar även flisen. Sen har jag stenmjöl eller liknande som jag sopar i fogarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.