Hejsan Alla!

som tråder säger så ska jag snart sätta igång med göra om vårt befintliga badrum som för övrigt har brun orange tapeter på vägarna..med rosarött toalett, vask o bide, badkar..som för övrigt är gjort 1977...
Jätte fint tycker säkert vissa inte jag dock..

Ska bygga ut badrummet drygt 4-5 kvm från befintliga 8kvm , det gör jag genom att riva en gips vägg och regla upp 30cc. Ska även dra bort mattan på golvet, samt slipa och bila golvet själv.
Rummet är som en rektangel, med ingång på ena kortsidan..fönster på andra kortsidan..



Nu kommer jag till frågan.
Om du hade fått planera ett badrum helt själv..vad hade du valt sätta in?
Vask, toa, badkar?tropisk dusch? duschblock? dusch hörna?
Kakel? finesser? sänkt tak? spottar?

Ja ju name it..

Tar tacksam emot lite förslag..behöver inspiration..har letat en hel del, men varken jag eller min sambo har tok fastnat för något.
Budgeten är lite svävande...
Arbetet kommer min bästa vän utföra, dvs det kostar inget..

Kanske ska tillägga att det kommer läggas upp en tråd där man kan följa renoveringen och fortskridandet..

Så det är bara komma med förslag!

Tackar på förhand!

mvh
Fredrik
 
Ska precis starta ett liknade projekt, läser därför in lite regler kring golv (avlopp/värme) undertak (vent/bel) och lite andra funderingar kring den riskkonstruktion som är nuvarande, dvs, flytande spån på betongplatta.

Tipset från mig är att sätta in en ångbastu i anslutning till duschen - och med ångbastu menar jag så klart en så som verkligen ger ånga (100%) där temperaturen håller sig kring 45 grader. Den ska kläs med mosaik och de runda formerna görs med spårade Lux-element som ger en stadig och väl anpassad yta, både vad gäller väggar, sits och tak.
 
Med ett så stort badrum tycker jag ni ska köra på stor dusch och ett stort badkar och kanske ha plats över till en liten bastu med som sagt ?
Ha mycket spottar i taket så du kan ha olika belysningar vid olika till fällen mm

Jag håller på med nått liknade iaf :p

Sen köra jag mörkt klinkers på golver (med golvvärme) och vitt kakel på väggarna, Tror det känns mordernt och frächast längst så iaf. Har man tänkt att ha kvar sitt badrumlänge ska man nog inte sväva ut för mycket med olika färger och varianter på kakel/klinkers, så man tröttnar på det.
Det är nog mer lättsållt så med :)
Och känns det tråkigt kan man ju sätta in kakeldekor och olika prydnadssaker som piggar upp:)
Sen så ni använder mörka fogar till klinkers/kakel, vitt kan se smutsigt ut lätt
 
Redigerat:
suger i mig som en svamp!

mamma la svart kakel i badrum och hall..
men herrejesus vad man ser skiten :-/ lite tråkigt..
men håller helt med..svart kakel modernt..snyggt..

funderar på ett bubbelbad för tanten o mig..o dusch brevid..o bygga in bubbelbadet..o sätta mosaik runt om..
det är absolut ett alternativ..
 
Bygger du in badkaret kan det bli svårt att se ev läckage och så blir det krångligt om ni tröttnar/ inte trivs med bubbelbadet. Svärmor trivis inte alls med sitt nya stora badkar, Så nu ska hon köpa ett hon sitter bättre i och vi får ta över hennes :)
 
haha det är ju sant..kan bli svårt..=) hmm får väl fundera ut nått annat..
byggare behöver 2 månaders framförhållning..pga beställning av fönster..jag ska riva allt själv + slipa golvet..
behöver ju bestämma mig för att kunna bila i golvet lägga golvbrun..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.