Jag har en oisolerad betongplatta med tillskjutande markfukt. Vi har fått problem med fukt under ett badrum i källarplan, där en uppreglad träkonstruktion varit i direktkontakt med den fuktiga betongen. I övriga delar av källarplanet är det en flytande konstruktion med åldersbeständig plast ovan betongen och sedan cellplast,golvspånskiva och ytskikt – inga problem.

Vi skall nu åtgärda detta (endast under badrummet) och tänkte hör efter synpunkter på olika alternativ på lösningar vi har fått. (Vi har inte tänkt bila upp plattan och isolera underifrån även om det säkert är den bästa lösningen.)

Alternativen

  1. Plasfolie ovan betongplattan, sedan gjuta upp med EPS-cement, flytspackla, golvvärme(el), tätskikt och klinker.
  2. Plasfolie ovan betongplattan, cellplastskiva sedan gjuta upp med EPS-cement, flytspackla, golvvärme(el), tätskikt och klinker.
  3. Isodränskiva direkt på betongplattan och sedan gjuta upp med EPS-cement, flytspackla, golvvärme(el), tätskikt och klinker.
Tacksam för synpunkter och råd...
 
Normen är att man ska ha 300mm cellplast under när man ska ha golvvärme uppepå, för att du inte ska släppa ner någon värme ner i backen

NU förstår jag att du inte vill bygga på golvet med 300mm eftersom det är i källaren och du har kanske inte så högt i tak?
Lägger du mindre än 150mm så dår du räkna med att det kommer krypa ner ganska mycket värme.

Själv hade jag nog bilat upp golvet grävt ur och lagt cellplasten under plattan, men det beror ju på hur mycket jobb man vill lägga ner.
 
Det rör sig om ett badrum och bastu - totalt ca 7 kvm. Jag tycker att den lilla ytan inte motiverar ett så pass mycket mer arbete. Visst kommer en del av värmen gå förlorad neråt, men det känns ändå som den kostnaden är försumbar jämfört med arbetskostnaden för att bila, lägga cellplast och gjuta. Min ursprunglig undran gäller främst vilket alternativ som är bäst avseende förhindra fuktvandring från plattan och uppåt.
 
Det finns inget sätt att förhindra fuktvandring i en fuktig betongplatta på mark...det enda du kan göra är att torka bort den fukt som kommer igenom.
Det kan du göra med platonmatta och ventilation i ytterkant.
Ta kontakt med firma som kan se om du kan torka plattan underifrån med dränering eller luft..om det finns möjlighet så kanske du kan isolera ytterkanten av plattan för kan du få ner värme i gruslagret under plattan så kanske du kan dränera bort fukten.

Ju mer du torkar desto mer fukt kommer det rinna till om du inte kan begränsa det med dränering eller pump
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.