Hej !

Första inlägg och hoppas inte på det sista och hoppas på att få så mycket feedback som möjligt.

vi har köpt ett hus med källarplan från 1977.
Källaren har tak höjd 2300 möblerad och varm.
Har ett badrum på ca 18kvm som vi skall renovera och behöver tips på någon som har gjort liknande projekt !

regler kring badrum i källare ?
Tätskiktet?
Vägga och golv ?
Finns från luft och pax fläkt i badrummet.
Idag när vi har börjat riva så ser jag en matta direkt på betong och dem hade lagt klinker direkt på mattan.
Dubbla gips skivor på väggar !
2st golv brunna och ett avlopp och en wc .

hus ska jag tänka så jag inte skall behöva göra om det, ringde BBK och dem hänvisade att jag bör höra med tätskikt leverantör vad som gäller för bransch regel ?

snälla jag behöver tips och råd !
 
Ja det är en del att tänka på i källare.

Är huset dränerat?
Du bör kontrollera om det är någon tillskjutande fukt från vägg eller platta, då kör man diffusionsöppet tätskikt.
Är väggarna uppreglade och gipsade på sten/betongvägg? Är någon av väggarna massiv och de andra uppregladde skivväggar?

Kontakta lite tillverkare av tätskikt och ge dem de förutsättningar du har så kommer de ge dig det alternativ de rekommenderar.
 
Huset är dränerat 1992 osäker exakt men nånstans där , besktning är gjort och absolut inget tecken på fukt ca 11 procent mät punkter.

Ytterväggar är i betong block och innanför reglar och sedan gips, isolering finns i väggen dock endast på nivån ovan mark och ytan som är under mark är en tom luftspalt !
Reglar är nog gjutna i Betong så kallad risk konstruktion w element eller vad den heter !

ber om ursäkt för mina förklaringar är inte sak kunnig
 
Har du mätt för fukt i badrummet i källaren? Eller utrymmen utanför?

Om du tänkt göra om badrummet där oavsett, hade jag rivit ur allt, sen kontrollerat fukthalt i platta och betongblock så du vet exakta förutsättningar. Är lite svårt att ge råd utöver det.

Men generellt, är det ingen tillskjutande fukt och utrymmet är bra ventilerat är det bara köra på någon av de godkända branschreglerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.