Hej alla husbyggare!
Jag håller på att renovera badrummet i ett hus jag har köpt.
Det är ett mindre badrum som vi kommer göra 3 gånger så stort. Vi har tagit bort en vägg, rivit bort det äldre trägolvet och ska även sätta igen trappan till källaren, och där den går ner ska vi ha en dusch istället.

Problemet jag ställs för är tre stycken.
1) Jag funderar på att ta och gjuta om alla delar av badrummet, det är 3st 1,5 x 1,5 m betongklumpar (mellanbjälklag) som formar golvet. Det är ca 110mm tjockt ren betong.
Jag vill gjuta om det och minska tjockleken betong och öka tjockleken isolering. Var kan man beräkna bärigheten eller finns det några riktvärden att gå efter? Totalt ska det nya golvet bli 215 mm tjockt, dock består nu 110mm av betong som jag funderar på att byta ut

2) Mot ena väggen, i slutet av trappan (ovanför sista trappsteget) så sticker det gamla golvet fram, som även har samma höjd som det nya golvet. Tanken att flytspacklingen ska gå max hit, hur gör man med betongen som möter träet? Ska man skilja dem åt?

3) Nästan som problem 1. Jag ska gjuta igen trappan, hålet är lite större. Men var eller hur beräknar jag hur mycket betong jag behöver så den klarar vikten av att stå på?

Ps. Har även funderat att göra 2 i ett, gjuta med någon form av lättbetong och sedan isolera på det, men vet ej om bärigheten räcker.

Renoveringsarbete med öppen trappa till källaren och synligt gammalt trägolv samt betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt: Råbetonggolv med borttagen vägg och synlig källartrappa som ska gjutas igen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S
mera info va du vill göra?
bara för höjd eller ska trappan bort?
 
SBH skrev:
mera info va du vill göra?
bara för höjd eller ska trappan bort?
Slant på tagentbordet, det gick ut tidigare än planerat.
Glömde att säga att det går stålbalkar som betongen är gjuten mellan balkarna. Som liggande fack utan stöd underifrån.
 
Jag kommer slå bort den nuvarande betongen, ca 110mm.
Jag funderar på vad jag ska lägga i botten i facken och hålen som skapas, facken mellan balkarna är ca 1 m2 stora.
Ska man lägga en 4mm Skriva, gjuta typ 45mm med armering. Sedan isolera upp till ca 100mm och sedan lägga golvvärme, gjuta betong en gång till och sedan avsluta med flytspackning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.