Hej,

Dessvärre har vår plattsättare lyckats klanta till det bigtime och satt en cm-bred fog mellan dom nya fasade kakelplattorna (se produktbild kontra aktuellt badrum).

Finns det någon som helst chans att få bort fogen utan att förstöra kaklet? Eller är enda alternativet att riva ner allt..?
 
  • En badrumsvägg med blå fasade kakelplattor och en spegel med bakgrundsbelysning ovanför en diskho med en kran.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrum med vita, smala fogar mellan mörkblå kakelplattor och en toalettstol i ett hörn. Fogarna är en centimeter breda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Dr Benz och 1 till
  • Laddar…
Det går med lite tålamod.
 
  • Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Berätta hur! :)
 
Och finns det någon poäng att göra det ASAP (det är fogat för 3-4 dagar sen) eller kan man vänta?
 
Jag lider med er. Det går inte att få rätt look utan att riva och göra om. Ge plattsättaren rött kort och börja om :(
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag lider med er. Det går inte att få rätt look utan att riva och göra om. Ge plattsättaren rött kort och börja om :(
En nödlösningär att sätta likadana över de gamla, ifall de får plats.
 
Här är det ju yttersta vikt att få fram exakt vad som kommunicerats till hantverkaren. För att inte få som man vill när det påverkar slutresultatet så pass mycket är inte alls bra.
Att sätta kakel utanpå blir också som att sminka en gris. Jag hade haft mycket svårt att acceptera en kompromiss i detta läget.

Är det färgen på fogen som stör eller är det även bredden?

Är det färgen så går det med enormt mycket arbete att kratsa ur. Men om det går utan att skada kaklet låter jag vara osagt.

Är det bredden så är det i mina ögon bara att riva och göra om.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Att sätta kakel utanpå blir också som att sminka en gris.
Det blir det inte alls. Resultatet blir lika bra, fast tjockare. Överkanten täcks med en list.
Men. Har ni visat bilden och sagt -Så vill vi ha det, får klåparen göra om det. I den bästa av världar gör han det. I verkligheten kanske han helt enkelt försvinner och då blir det inte så lätt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tack för all input. Vi hade kommunicerat att vi ville ha smal fog, men oavsett vilket så är ju kaklet fasat, är det inte ganska självklart att man inte lägger fog över fasningen..? Jämför med denna bild;
 
  • Vit fasad kakelvägg med smal fog mellan plattorna, där fogmassan är placerad innanför fasningen på kakelplattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
E erik_m_a skrev:
Tack för all input. Vi hade kommunicerat att vi ville ha smal fog, men oavsett vilket så är ju kaklet fasat, är det inte ganska självklart att man inte lägger fog över fasningen..? Jämför med denna bild;
Jo
 
D
Men är ditt kakel ens fasat? Då borde både horizontella och vertikala fogen vara lika bred, annars ska din plattsättare ha något slags pris för mest episka fogning någonsin även om det blev fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Det blir det inte alls. Resultatet blir lika bra, fast tjockare. Överkanten täcks med en list.
Men. Har ni visat bilden och sagt -Så vill vi ha det, får klåparen göra om det. I den bästa av världar gör han det. I verkligheten kanske han helt enkelt försvinner och då blir det inte så lätt.
Nej. Resultatet blir inte lika bra. Funktionen ja. Men estetiken med en tjockare list är bara en dålig kompromiss. Detta är en grej som jag absolut inte hade kunnat kompromissa bort. Hade jag gjort det själv av misstag så jag banne mig fått göra om och göra rätt.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Men är ditt kakel ens fasat? Då borde både horizontella och vertikala filerna vara lika bred, annars ska som plattsättare ha något slags pris för mest episka fogning någonsin även om det blev fel.
Precis. Verkar väldigt konstigt.

Och är det fasning på kaklet så skulle jag vilja påstå att det inte går att kratsa ur fogarna och behålla kaklet intakt.

Dessutom om det är fasat skulle jag vilja påstå att du har ett starkare case mot hantverkaren.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Precis. Verkar väldigt konstigt.

Och är det fasning på kaklet så skulle jag vilja påstå att det inte går att kratsa ur fogarna och behålla kaklet intakt.

Dessutom om det är fasat skulle jag vilja påstå att du har ett starkare case mot hantverkaren.
Kratsa ut är väl uteslutet av flera anledningar. TS har helt klart ett fall här. Det gäller bara att få hantverkaren att göra om. Med tanke på resultatet, är det nog lättare sagt än gjort.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
D
Inte säker att det finns ett case, så där gör ju ingen för att det är skoj eller enkelt. Måste vara en kommunikationsmiss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.