Avlopp är spännande! Nu fryser det på hos en del stackare... Som väl var inte hos mig men, tacksam för hjälp i ämnet:
Jag ska till nästa säsong börja anlägga nytt avloppssystem med infiltrationsbädd + sluten tank.

När det gäller vårt befintliga system och avloppstank, så ligger vår gamla tank som vi idag använder (60-talet cementerad) placerad ca 5 meter från huset. Precis över det område utav tomten som vår utbyggnad är tänkt att ligga. Den sticker även upp 3dm ovan mark med brunnslock som börjar bli dåliga, mossiga o slitna. Där slambilen tömmer.

  • Vilken teknik skall jag använda när jag pulvriserar eller flyttar, river dessa gamla brunnar/tankar? Åtminstone en bit av ovansidan på dem, vill gärna kunna dränera även precis där de ligger i utkant - de ligger i vägen!
Har aldrig gjort detta förut.


  • Hyra liten grävmaskin o sätta igång? Tryckluftsborr?
Den gamla tanken är en 2-kammarbrunn med "funktion som 3-kammarbrunn" då den ena av brunnarna är delad. Infiltrationsbädd skall såvitt jag förstår inte vara anlagd då på 60-talet.


  • Är det brukligt att man skall få in tillstånd från granne ifall man anlägger ny avloppsbrunn precis inpå granntomt? (Nån meter från gränsen, detta är på vischan och det är grannens hästhage som ligger inpå).
  • Hur långt från huset bör nya avloppstanken läggas? (Jag har ca 40 meter att spela på åt väster med rätt lutning innan granntomt, dock endast 5 meter att spela på åt norr med fel lutning innan annan granntomt dvs hästhagen - därav frågan om ev tillstånd).
Tack på förhand för tankar och goda råd!:)
/ goldcool
 
Gammla betongringar som din brunn är gjort av brukar det räcka med några välrikrade slag med storsläggan för att bli av med.

Angående tillstånd från grannen så skadar det inte att fråga, men hans hästar släpper nog ut mer än ditt avlopp.

Försök att placera avloppet så långt från din vatten brunn. Tror att det är rekommenderat att ha 50 meter i mellan när jag frågade.
 
Just det, släggan är inte att förakta, tack.

Har även kommit på att jag lär ha ett trist problem i och med att jag riskerar att inte kunna använda något avlopp från att jag gräver ur o schaktar o förbereder för nya grunden vid utbyggnaden ända tills nya avloppet + nytt badrum (utbyggnaden) + ny tvättstuga (utbyggnaden) + nytt kök (till största del utbyggnaden) är installerat och redo att användas. En avsevärd tid.

Dvs under renoveringstiden ända ifrån start = inget avlopp alls?!?
Det där känns inte roligt, eller tänker jag fel nu, kan man göra en nödlösning?
...förutom duscha i det fria...
 
Kan du inte börja med avloppet och sedan ge dig på utbyggnaden?
 
Hej

Tänk även på att det är nya regler på att slamsugningsbilen bara får dra tömmningsslangen 10 meter eller om det var 15 meter, när de skall suga ut tanken.
 
niklash> Ja, du har ju helt rätt. Ibland tänker man inte längre än näsan räcker.

Mecalac> Idag drar slamsugningsbilen 50 meter till gamla tanken. Jag får höra med kommun, vår tomt är extremt smal med extremt lång sluttningstomt och belägenheten för slambilen att komma till lär aldrig kunna bli 15 meter är jag rädd.
 
Det som vi gjorde på en annan fastighet var att dra fast rör till en punk där slambilen kunde ansluta tömmningslangen. Slamtömmingsfirmorna tillhandahåller kopplingar av rätt sort (mot en smärre ersättning) för att allt skall stämma.
 
Eftersom det krävs tillstånd från kommunen för att anlägga avloppsanläggning så kommer du få alla svar därifrån när du ska ansöka om tillståndet. Saker som placering och typ varierar en del mellan olika kommuner så går inte riktigt att säga något generellt där.

Lite beroende på vad du har för tomt så skulle jag rekommendera så stor grävmaskin du får plats med. Blir billigast i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.