Är det möjligt att dra 80 m rörledning från huset till slamavskiljaren?

Beskrivning av läget:

Då kommunen underkänt min anläggning måste jag anlägga en ny. Inget konstigt med det då slamavskiljaren är gammal (troligen från 1967).

Om jag ska anlägga en ny anläggning som uppfyller kommunens krav på avstånd (mellan anläggning och vattentäkt) måste jag för det första göra intrång på den åkermark som lantbrukaren arrenderar av mig. För det andra måste jag placera slamavskiljaren på ett avstånd på ca 70-80 m från huset. (för att den ska ligga minst 50 m från min eller grannens vattenbrunn)

Är inte 80 m lite väl långt?
 
Claes Sörmland
Det fungerar med 80 m.
 
  • Gilla
Peter Engkvist
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det fungerar med 80 m.
Tack för svar!
Tror du det behövs någon pump som hjälper till så jag slipper stopp? Hamnar inte slamavskiljaren väldigt djupt?
 
Är det verkligen slamavskiljaren som måste vara på det avståndet? Borde väl vara infiltrationen som måste uppfylla avstånden (om du nu har klassisk infiltration)

Avloppsör lutar normalt 1%, alltså 80cm fall på 80m.

Pga geografin på tomt så får jag pumpa från slamaskiljaren till infiltrationen, pumpen sitter nere i slamavskiljaren
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Är det verkligen slamavskiljaren som måste vara på det avståndet? Borde väl vara infiltrationen som måste uppfylla avstånden (om du nu har klassisk infiltration)

Avloppsör lutar normalt 1%, alltså 80cm fall på 80m.

Pga geografin på tomt så får jag pumpa från slamaskiljaren till infiltrationen, pumpen sitter nere i slamavskiljaren

Jag har också läst 50 m från från avloppsanordningen till dricksvattentäkt, men kommunen har slagit ner på att det endast är 45 m mellan slamavskiljaren och grannens vattenbrunn.....

På baksidan står att det ska vara minst 50 m mellan utsläppspunkt och vattentäkt....
 
Men utsläppspunkt måste ju vara infiltrationen. Själva slamavskiljaren i en modern anläggning är ju helt tät
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Claes Sörmland
Larsa Larsa skrev:
Är det verkligen slamavskiljaren som måste vara på det avståndet? Borde väl vara infiltrationen som måste uppfylla avstånden (om du nu har klassisk infiltration)

Avloppsör lutar normalt 1%, alltså 80cm fall på 80m.

Pga geografin på tomt så får jag pumpa från slamaskiljaren till infiltrationen, pumpen sitter nere i slamavskiljaren
Ja det där med röret går djupare och djupare vid lång dragning kan vara ett problem. I mark dras väl ofta långa raka avloppsrör i mark ofta med fallet nära 1:200 (formellt minst 0,6% idag). Så låg lutning som möjligt på långa raksträckor är bra så att vattnet inte accelererar och störtar in med hög hastighet i slamavskiljaren och stör dess funktion. Med kring 1:200 lutning på 80 m så hamnar röret bara 40 cm djupare än vid huset (om det är helt plan mark, kanske nästan en helt teoretisk situation?). Man kan ju också lägga avloppsrör rätt ytligt så man hamnar inte nödvändigtvis på problemdjup med slamavskiljaren och infiltrationen.
 
  • Gilla
Peter Engkvist
  • Laddar…
kulle
Det verkar som miljöinspektören på kommunen gör en feltolkning här.
Att slamavskiljaren måste ligga mer än 45 m från din grannes vattenbrunn låter helt fel.
 
  • Gilla
Peter Engkvist
  • Laddar…
kulle
Avloppsguiden har detta på sin hemsida:
Slamavskiljarens placering
  • Minst 10 m från bostadshus
  • Minst 4 m från fastighetsgräns
  • Minst 20 m skyddsavstånd till vattentäkt om den är tät (gäller täta slamavskiljare, t.ex. CE-märkta då de klarat kraven enligt SS-EN 12566-1 respektive SS-EN 12566-4)
  • Slamavskiljare som inte anses täta ska bedömas som en infiltrerande del i en avloppsanläggning (se nedan Övriga mått)
  • Slamavskiljaren bör placeras över grundvattennivån.
  • Åtkomlig för slamtömningsfordon. Kontrollera vilket avstånd som gäller i din kommun.
  • Övriga mått
    • Minst 10 m från vattentäkt om ledningarna är täthetsprovade (enligt exempelvis Svenskt vattens bransch-standarder), annars minst 20 m.
    • Ytterkanten på anläggningen (förutom utsläppsledning) bör inte ligga närmare än 10 m, och helst mer än 30 m från ytvatten eller dike.
    • Andra anordningar än slamavskiljare och ledningar bör, om de är CE-märkta eller på annat sätt täthetsprovade, ligga minst 20 m från vattentäkt. Om de inte är täthetsprovade bör skyddsavståndet motsvara grundvattnets transport under 2-3 månader.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag bytte anläggning efter åläggande för några år sedan. Min slambrunn ligger ca 10 m från brunnen. Sedan har jag en pumpbrunn till infiltrationen 50 m bort. Slambrunnen är tät. Det är utsläppspunkten som skall vara 50 m bort från brunnen. Det avståndet kollades, inte ett ord om att slambrunnen ligger nära brunnen.
Jag behöver pump efter slamavskiljaren pga. höjderna på tomten. De ställen det inte är lera ligger högre än slambrunnen.
 
  • Gilla
Peter Engkvist
  • Laddar…
U Urban J A skrev:
Jag bytte anläggning efter åläggande för några år sedan. Min slambrunn ligger ca 10 m från brunnen. Sedan har jag en pumpbrunn till infiltrationen 50 m bort. Slambrunnen är tät. Det är utsläppspunkten som skall vara 50 m bort från brunnen. Det avståndet kollades, inte ett ord om att slambrunnen ligger nära brunnen.
Jag behöver pump efter slamavskiljaren pga. höjderna på tomten. De ställen det inte är lera ligger högre än slambrunnen.
Strålande! Tack för svar.. får jag fråga vilken kommun det handlar om?
 
Uppsala kommun. Hade en entrepenör som tog hand om allt, provgrop kommunens ok, alla deras inspektioner och lämnade snyggt efter sig. Kostade 8000 avgifter 100 000 resten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.