Hej,

Jag bor i ett 60-talshus med källare och har dragit om allt vatten och avlopp på övervåningen. Det som är kvar är att byta ut avloppet som går under källargolvet. Min tanke är att bila upp och lägga nya rör. Se den bifogade bilden för befintliga rör.

Rummet med den stora rensluckan där avloppet går ut ur huset är idag inrett med uppreglat golv. Där är tanken att riva ut golvet och sen lägga nytt golv efter att det nya avloppet är på plats.

Min fundering är hur jag gör i skarven ut ur huset. Behöver jag gräva upp på utsidan eller kan jag komma runt det på något sätt? Det ligger en trätrall där vilket gör att jag drar mig lite för det.
Går att det t ex att skjuta i ett rör som det går att fortsätta från den dagen det blir dags att dra nytt avlopp utomhus?

Någon som gjort något liknande och vill dela med sig av sina erfarenheter?
 
  • Diagram över vatten- och avloppssystem i källare från ett 60-talshus, inkludera dimensioner och anslutningspunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Du vill väl ha bra rör även utanför ytterväggen? Den här typen av rör under grund brukar jag överväga relining med strumpa. Det krävs då först en filmning för att säkerställa att rören är i tillräckligt bra skick för den metoden.
 
Rören utanför huset är något nyare, från 80-talet ungefär. Har ingen plan att byta de rören nu men det ska så klart göras någon gång.

Jag har en offert på reling men den var i storleksordningen 130-150 tusen kr pga av alla förgreningar och golvbrunnar. Finns en till som inte är med på ritningen.

Anledningen till att jag vill byta rören inne i huset nu är för att jag vill renovera större delen källaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.