Vi har anlitat en snickare för att få ett nytt altantak, vi valde ett enkelt plasttak från K-Rauta då vi inte tänker glasa in altanen.

Vi anlitade en snickare som kändes bra men nu har vi blivit osäkra. Han fixade taket då vi var på jobbet, då vi kom hem sa han att han fått byta takbjälkarna då vissa var angripna av mögel. Detta gjorde han med obehandlat trä vilket nu är helt omöjligt att komma åt på många ställen. Snickaren sa att vi måste måla bjälkarna själva.

Måste inte trä grundbehandlas innan det monteras upp? Borde han inte sagt att vi skulle målat dem själva och sedan vänta med snickeriet någon dag? Vi har dålig kunskap om sådant här och behöver proffsråd!

Mvh
 
Är det under tak så ser jag målningen mest som en kosmetisk grej, alltså inte nödvändigt.
 
S
Den delen av trät som ligger uppåt mot plasten kommer att bli mögelskadat igen då kondensvattnet sugs in i trät. Det måste målas före plasten läggs på annars finns det inte en chans i världen att komma åt.

Talar av egen erfarenhet nu. Mitt plasttak ligger på trä som är behandlat på alla sidor utom anliggningssidan (förra ägaren gjorde så) och jag har små svartmögelprickar på alltihop. Inget som syns om man inte lyfter lite på plasten och kollar in under.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.