Martin_B
Det finns ju en del artiklar på nätet om att man bör ta vara på den gamla diskbänken för det var bättre kvalitet på den rostfria plåten, som dessutom var tjockare, de var mer välgjorda, och mer tåliga med mera.

Men jag har inte kunnat få fram vad och hur stora skillnaderna egentligen är? Verkar ju aldrig framkomma mer konkret.

1. Hur tjock plåt använde man förr i tiden och vad för tjocklek använder man idag?
2. Vad var det för sorts rostfri plåt man använde förr eftersom det var så mycket bättre och tåligare än dagens?
3. Några andra konkreta skillnader?

Är plåten som används idag mjukare på något sätt som gör att den inte är lika tålig eller? Och är blandningen på det rostfria materialet så dåligt att den rent av kan börja rosta här och var vid för mycket syraangrepp mm?

Någon som har några konkreta svar så man kan få reda på de verkliga skillnaderna?
 
Redigerat:
Dagens diskbänkar har tunn plåt och blir lätt buliga. Dessutom kan jag tänka mig att det är mindre krom i plåten. Det måste vara minst tolv procent för att stål ska bli rostfritt men i bra material är det betydligt mer, arton procent eller så. Men det är dyrt med krom. Min diskbänk från Ikea blir lätt smårostig.
 
  • Gilla
Johnnygustavsson
  • Laddar…
Martin_B
Andreas_H skrev:
Dagens diskbänkar har tunn plåt och blir lätt buliga. Dessutom kan jag tänka mig att det är mindre krom i plåten. Det måste vara minst tolv procent för att stål ska bli rostfritt men i bra material är det betydligt mer, arton procent eller så. Men det är dyrt med krom. Min diskbänk från Ikea blir lätt smårostig.
Jo exakt, det känner jag ju till, det står lite varstans om att gamla diskbänkar är bättre osv. Men som jag skriver i mitt inlägg, vad är skillnaderna? Hur stora är skillnaderna?
Hur tjock plåt använde man förr och hur tunn plåt använder man idag?
Vad för SS norm var det på plåten förr och vad är det idag? (Är det inte SS2333 (EN 1.4301) man använder idag?)

Och jag kanske också skulle ställt frågan om vilken årsmodell på gamla rostfria diskbänkar som nu är så bra? Dvs. fram till vilket år var de fortfarande rejäla och tåliga och så superbra?
 
Om jag fattar det rätt så använder man EN13310 som standard för köksgrejor men vad det innebär vet jag inte riktigt.
 
Martin_B
Micro skrev:
Om jag fattar det rätt så använder man EN13310 som standard för köksgrejor men vad det innebär vet jag inte riktigt.
Hittar inget info om den standarden. Vad använde man förr tro?

Man kanske borde använda syrafast istället för vanligt rostfritt...
 
Jag tror att den rostfria man använder ska vara avsedd för livsmedels hantering och är då inte den vanliga rostfria som används i industrin.
 
När anser ni att dom gamla, slutade att tillverkas och dom ny kom till?
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Livsmedelsklassat är väl både 304 och 316. Där jag tror att 316 änvänds inom livsmedelsindustrin. Kastruller görs i båda. Finns Finns många olika standards.
 
Martin_B
PCLarsson skrev:
Livsmedelsklassat är väl både 304 och 316. Där jag tror att 316 änvänds inom livsmedelsindustrin. Kastruller görs i båda. Finns Finns många olika standards.
Vad blir 304 och 316 om du översätter det till EN normen?
Enligt Wikipedia är 304 följande:
1.4301 X5CrNi18-10 304 S30400 2333

Samtidigt som 316 kan både vara:
1.4401 X5CrNiMo17-12-2 316 S31600
samt
1.4436 X3CrNiMo17-13-3 316 S31600 2343

Vi bör hålla oss till EN normen så förvirringen blir mindre.

Frågorna återstår:
Vilken sorts plåt använde man förr, i gamla diskbänkar? EN beteckning vore ju önskvärt.
Vilken sorts plåt används idag? EN beteckning?
Vad är plåttjocklek på gamla diskbänkar, de som ju skall vara så rejäla och tåliga?
Vad använder man för plåttjocklek idag i regel? (har sett lite olika, men det verkar vara runt 1,5mm?)
När slutade de gamla hederliga rejäla diskbänkarna att tillverkas och när kom de nya klena dåliga diskbänkarna?
 
1,5? No way. 0,6 kanske , åtminstone i de billiga.
 
Martin_B
Furhoffs skriver följande:
"Vi tillverkar din diskbänk av minst 1,25 mm tjock rostfri plåt, vilket är nästan dubbelt
mot vad vanliga standardbänkar brukar vara gjorda av. Materialkvaliteten är EN 1.4301, vilket
är den moderna beteckningen på det rostfria stål som förr kallades 18-8-plåt."

Landskrona Rostfria skriver följande:
"Alla våra bänkar tillverkas numera i 1.5 mm plåt istället för 1.25 mm."
samt
"Vår plåtkvalitet är sis2333 rostfri borstad plåt, tjocklek 1.5mm."

EN 1.4301 är samma som SIS2333.
 
Martin_B
Andreas_H skrev:
1,5? No way. 0,6 kanske , åtminstone i de billiga.
Kan tänka mig att IKEA diskbänkar är 0,6... ...det kan man ju nästan använda som aluminiumfolie :D
 
Martin_B
Nu har jag även mätt plåttjockleken på en gammal och en ny diskbänk.

Den gamla har ett märke som ser ut som en romb och det står O B i romben, vad det nu kan vara för tillverkare. Årsmodell vet jag ej men den är säkert minst 30 år gammal. Den har en plåttjocklek på 1mm.

Den nya är en Purus och är ca. 3 år gammal. Den har en plåttjocklek på 1mm också.

Tjockleken är uppmätt med micrometer.

Jag undrar om det inte är en myt att gamla diskbänkar är bättre än nya. Det verkar snarare som att det på senare tid även tillkommit riktigt dåliga diskbänkar i tunn plåt, kanske rent av tillverkat i Kina. Medan det förr alltid var jämn och fin kvalité på diskbänkarna, varför många tror att dagens diskbänkar automatiskt är av sämre kvalité än de gamla.

Plåtkvalité känner jag inte till på äldre diskbänkar, men kan det ha varit högre än EN 1.4301?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Martin_B
Franke anger följande:

"Vår vanliga DB bänk som är uppbygd på 0,8 mm plåt samt en ram av trä under för att ge stabilitet åt bänken. DB Plus är uppbyggd av 1 mm plåt"
 
Det krävs otroligt stor press för att pressa en diskbänk. Särskilt om den är i rostfritt. Och det kostar med verktyg. En stor del av kostnaden ligger där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.