Har precis köpt mig ett hus! ;D
Men vv beredaren i pannan är kass. Har nog bestämt mig för att fortsäta med ved, men hur ska jag göra. Bara säta in en tank med beredare i? Säta in nyt eller beg?
Har hitat et komplet system. DEn pannan ska ge 20-45 KW och har två tankar på 750l. Räcker deta till mitt hus? Boarea på 180m2
 
Köp en genomströmningsberedare (värmeväxlare) som du monterar på din befintliga panna.
 
Att fortsätta använda en gammal vedpanna utan accumulatortank borde vara ett dåligt råd. Speciellt med en genomströmningsvärmare som bara fungerar bra när panna är ordentligt varm, det blir till att elda ofta det.

Enklaste snål och snabbvarianten är nog att skaffa en liten elektrisk varmvattenberedare medan man funderar på vad som passar bäst.

En troligtvis klok variant är att köpa den största accumulatortank med slinga eller intern beredartank för varmvatten som får plats om den gamla pannan är ok. Har man skaffat en "tillfällig" elektrisk varmvattenberedare kan man seriekoppla den med tankens slinga/beredare. Använder man lite varmvatten kan det vara lika bra att enbart köra på el på sommaren.

Om den gamla pannan inte är ok med dålig verkningsgrad, dåligt skick förutom den trasiga beredaren eller kort vedlängd är det klokt att byta allt på en gång om man har råd med det.

Nytt eller beg är en omöjlig fråga, det beror på skicket och priset.
Jag har ingen bra gissning för om effekten borde vara tillräcklig.
 
Har du någon aning om vad förbrukningen är på huset??

Vad har du för panna??

Tankar har enl ivslängd på 40-50 år så dessa är ingen fara att köpa beg men en panna är svårare då de knappast är en bra/effektiv panna som säljs beg..

Men helt klart kan du bara köpa acktank/ar med slingor el beredare... Helst med dubbla utdragna slingor för bättre skiktning i tanken.. Sen så är de bättre med en stor än flera små ackar som du isolerar ordentligt min 200 mm i sidor o 300 mm i toppen el 90 mm pur isolering om du köper en isolerad..

Laddomat måste du oxå köpa..

Men klart bekvämast får du med ny panna t.ex calmar V65 el solo innova 50kW o 3-3500 liter acktank.. ;)

 
Har dålig T tangent. Därav lite stavfel...
Var och titade på et beg komplet system från 96. Komplett för 20,000:- Man vill ju även pengar över till renovering men visst är de en chansning med beg. Rörmockaren trodde knappt på at koppla på tang på denna pannan. En CTC kombi panna 266 från 88. Han sa att man får elda väldigt mycket i den lilla pannan för att få upp värmen i tanken. Tack för svaren. Verkar vara ett bra ställe detta forum!
 
Det var en Vedunic jag kollade på. på 25-45kw
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.