Hej.

Vi har nyligen fått en yta om 30m2 slipat och lackerat. För det första var det fullt av små korn i lacken när den torkat som vi fick skrapa bort med fingrarna. Det är väldigt mkt mer struktur i träet nu än innan och framförallt längst väggarna är där många sliprosor.

Så till ngt som kanske är helt normalt.
Om en droppar ett par droppar vatten på ett golv som blev lackerat för 1,5 v sedan (ska vara 3 ggr lack), ska det sugas upp och mörkna då? Fläcken försvinner efter 1 h kanske sedan.

Jag var nog naiv och visste inte hur känsliga sådana här golv faktiskt var, för där är redan efter få dagar (efter att fått torka 1 v) fullt av märken efter hundklor. Jag kan tycka att jag kunde ha blivit upplyst om detta.

Sedan innan var parketten mörkare längst väggarna 3-4 cm kanske, 2 ytterväggar plus en gammal yttervägg med vent etc. Detta går inte att slipa bort eller?

Jag har inte betalat fakturan ännu, och funderar på om jag borde bestrida och reklamera arbetet?
 
Jag fick för sex år sedan drygt 120m2 slipat av ångtvättbilen. Tre lager lack. Mycket proffsiga och snabba. Har inte hittat några fel ännu. Lacken är hård och utan att märkas lätt. Vatten sugs inte upp om den torkas direkt.

Vad gäller din mörkare parkett vid vägg så låter det som att den dragit till sig fukt. Och då beror det ju på hur djupt detta dragit in och varifrån det kommer. Uppifrån så handlar det om att gå tillräckligt djupt, om möjligt. Kommer det från sida borde hela djupet vara påverkat.

Mina åsikter som amatör.
 
Lacken ska absolut inte suga upp nåt vatten (om det är lack)
Golvet ska inte ha några korn som ska skrapas bort, man mellanslipar mellan lager 2 och 3 och då blir det helt slätt, så klart kan det komma något skräp i sista lackningen men det ska inte vara mycket.

Sliprosor ska det inte vara, möjligen att man kan se sliprosor om man sitter på knä och tittar väldigt noga.

Golvet var kanske slipat tidigare och då kanske mörkare? Är man noga när man slipar så ska det inte bli några färgskiftningar, sånt beror oftast på slarv och stress.

Man borde informerat att det tar 2veckor innan lacken härdat fullt ut och om du har hund så borde man som slipare rekommenderat att du tar 2 komp lack som är mycket mer slitstark och har snabbare härdning.
 
  • Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.