Återigen behöver jag hjälp av er underbara expertis. Jag kan inte hitta mina gamla ämnen längre (hittar inte funktionen?) så här kommer ett nytt.

Vi har renoverat ett furukök från tak till golv å lagt ner 10 000 på det ur bröllopskassan. Spegelluckorna lämnade vi på lackering men problemet är att nu två månader senare har nästan alla spruckit i färgen. Varför? Vad göra?

Ska försöka få upp före-efter bild för de som läste sist om att vi har målat hela tak och golv i furu med panelvit. Vi använde fluggers. Lister och skåpsstommar är målade med flugger heltäckande färg Y0502 vilket e samma nyans som lackeringsfirman sprutade med. Golvet e Ikea.

Tacksam för hjälp!!
 
försök 2
 
  • kök1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lucka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

En gissning till varför köksluckorna spricker är att spegeln (delen i mitten) rör sig med luftfuktigheten och nu har krympt. Troligen var luckorna fuktigare på sommaren när luckorna lackades än nu på hösten när det är lite torrare luft.



Som lekman gissar jag att lösningen borde vara att lacka luckorna när de krympt maximalt (låg luftfuktighet) och sedan skära i kanten mellan karm och spegel, som brottsanvisning, för att slippa sprickor i färgen.
 
Det är precis det som hänt... trä rör sig med årstiderna och luftfuktigheten och då spricker det...

Ungefär av samma anledning ska man inte skruva fast massiva bänkskivor i dett kök för det gör att stommarna dras i sönder när träet i bänkskivan rör sig...
 
Det är inte alla firmor som lackar fönsterluckor då det i stort sett alltid blir så där och de vill inte stå till svars för det. Vi har också fönsterluckor men beslutade oss för att penselmåla dom själv istället och så går man och bättrar på där det spricker. I vårt fall ser man inte bättringarna eftersom det är penslat från början och någon gång är väl alla ytor mättade får man hoppas :)

Borde det vara bäst att måla vintertid när träet är torrt va? För då är det ju färg överallt där träet är mest ihopdraget/torrt.
 
Skrapa bort färgkanterna i skarvarna där det spruckit och applicera latexfog/målarfog, jämna ut med ett blött finger. Måla sedan över skarvarna med en vattenburen elastisk snickerifärg. Så har vi gjort med våra spegeldörrar, ingen spucken färg mer, och syns inte om man gör det bra.
 
Vänta till sommaren, då försvinner dom med fukten :)
 
haha.. vet inte om jag vågar väntar till sommaren eftersom jag övertalat vår hyresvärd om att vi ska få lacka luckorna över huvud taget!! Borde de inte veta att det blir så här på lackeringsfirma och upplyst oss om det? och om vi gör om arbetet nu, kommer detinte bara spricka igen när det rör sig framåt vår/sommar?

Tack för svar!
 
Inte om ni gör som raceman föreslår
 
Om man någon gång skall måla en spegellucka i trä så bör det göras när luckan är som torrast. Sprickor kommer ni som redan är skrivet aldrig ifrån, det är ett levande material. En annan sak ni kan göra är att fylla i "innerkanten" med en tunn linje i en kontrastfärg när luckan torkat ihop som mest.

Personligen tycker jag att det är lite småcharmigt att se att det är en massiv lucka.
 
stiga skrev:
Om man någon gång skall måla en spegellucka i trä så bör det göras när luckan är som torrast. Sprickor kommer ni som redan är skrivet aldrig ifrån, det är ett levande material. En annan sak ni kan göra är att fylla i "innerkanten" med en tunn linje i en kontrastfärg när luckan torkat ihop som mest.

Personligen tycker jag att det är lite småcharmigt att se att det är en massiv lucka.
Håller med. Man bör leva med materialet, inte mot det. I dagens samhälle där allt ska vara så perfekt kan det vara skönt med lite liv och defekter kan jag tycka.
 
Lackeringsfirman har tagit tillbaka luckan och skulle prova någon form av fog, förhoppningsvis är det så som raceman tipsat om, annars får jag tipsa honom. Tack för instruktion!!
 
Fogningen som gjordes igen höll en vecka.. Han vill pröva ännu en gång med en annan teknik, sen får jag väl leva med materialet - inte mot det, som Bricco skriver...
 
Lissandra skrev:
Lackeringsfirman har tagit tillbaka luckan och skulle prova någon form av fog, förhoppningsvis är det så som raceman tipsat om, annars får jag tipsa honom. Tack för instruktion!!
Lissandra skrev:
Fogningen som gjordes igen höll en vecka.. Han vill pröva ännu en gång med en annan teknik, sen får jag väl leva med materialet - inte mot det, som Bricco skriver...
Tala om för honom att det inte duger med vilken färg och fog som helst. Färgen och fogen måste vara ordentligt elastiska. :)
 
Tänkte bara som ödmjukast att påpeka att spegelluckans styrka är just att spegeln kan röra sig fritt i förhållande till ramen, i takt med att trädelarna krymper o utvidgar sig - en uppfinning som funkat ypperligt sen medeltiden skulle jag tro.
Om du målar över skarven kommer färgen spricka vad du än gör. I värsta fall spricker spegeln :(...

Enklast är att försiktigt "ritsa" bort färgen med spetsen av en kniv längs skarvarna innan färgen härdat, som föreslaget ovan.

Vad snyggt köket blev förresten, ett riktigt lyft :)!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.