Hej har nyligen renoverat mitt badrum, kakel klinkers nytt porslin.
Blev liten kommunikationsmiss mellan mig och företaget jag anlitade.

Så jag har nu ingen tröskel in till badrummet, det får jag ta på mig kom på det efter kontraktet skrives sen och sen glömde han bort det när jag hade sagt till.

Jag ser på GKV:s sida att om man har tröskel MÅSTE man vika upp tätskicktet mot detta vilket är lite sent nu?

Kan jag sätta upp en tröskel i alla fall utan att bryta mot reglerna?


Sen har jag en fråga till, har ett hål i väggen nu där luften sugs ut, hur ska man bära sig åt där? det är bara ett hål, kakel tätskickt sen betong. måste jag anlita någon, vem?

Tack för all hjälp.
 
Om höjdskillnaden mellan golvbrunn och vid dörren är tillräcklig stor behöver man väl ingen tröskel?
 
huggan skrev:
Om höjdskillnaden mellan golvbrunn och vid dörren är tillräcklig stor behöver man väl ingen tröskel?

Nej om jag har förstått rätt så behövs det inte, men det ser ju trevligare ut!
 
Bild?
 
T
Yes, bild på tröskelhål och hålet i väggen?
 
tangomannen skrev:
Nej om jag har förstått rätt så behövs det inte, men det ser ju trevligare ut!
Nej idag ska man inte ha trösklar. Du vet, handikapanpassning. :)
 
bild 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så ser det ut idag, glömde säga att den gamla tröskeln sitter kvar :confused:
 
Såhär ser ett hål ut
DSC_0091.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det där är en bombkrater
 
Vad är det för diameteter på hålet? Kanske går att få dit en av rund typ (som mitt hål på bilden ovanför är anpassad för)

edti: Ser ut som det suttit något runt hålet redan?
edit2: Blir inte lätt att få det snyggt vid tröskeln :/
 
Ca Ø12

Ja, jag satte dit den gamla ventilen provisoriskt.
Frågan ang hålet, är ju om det är tillräckligt tätskickt eller vad man ska säga. alltså kan jag bara trycka på en såndär ventil och de räcker, all fuktig luft går ju igenom där, känns som fukt lätt kan tränga in bakom våtduken.

Känns ju lätt att sätta en tröskel som går över bägge golven, men om jag fattat branchreglerna rätt så är det inte okej?
 
Tätskiktet ser ut att gå fram till kanten på hålet (det gula man ser) det är helt okej, hålet sitter väll mot taket dessutom? Där spelar det itne så mycket roll
 
Som sagt, kravet är att det skall vara minst 20mm från nivån vid golvbrunnen till överkanten av tätskiktet vid tröskeln. Alltså uppvikt 20mm om man inte har något fall.

Men har för mig att det också står att vid tröskel så skall det vara uppdraget minst till klinkeröverkant.

Skälet till det där sista tror jag är att du kan ha kapilär sugning av vatten under klinkers. Så även om det är en bit från duschen så är det blött under klinkersen, om det vattnet så kan fortsätta och sugas in i tröskeln så är det inte så bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.