WP_20151025_001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20151025_14_56_01_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20151026_20_36_08_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har köpt ett bättre begagnaat hus med ett nyrenoverat badrum 2015. När jag nu ska renovera köket så såg jag rördragningen som de gjort vid badrumsrenoveringen. Kan inte mycket om VVS men vet att en del är åt fanderns. Kan någon hjälpa mig med vad jag ska säga till firman som gjort detta ? Svar på frågorna och mer info om vad som skall göras för "Säkert Vatten " skulle uppskattas något evinerligt.

1 - De har dragit en skruv från badrummet som "skalat" av plasten på Prisolröret, Prisolrören har inget fästning i väggen och är korsade. Få man ha korsade rör ??

2 - Det fanns ingen inspektionslucka ifrån badrummet bara en bortsliten gipsskiva bakom ett av skåpen, ingen "slang" som stack ut på golvet heller.

3 - Är det rätt att man kan ha de andra RöRirör rören skalade så långt upp och att de hänger ner som de gör ?
 
Det är inte alls en godkänd installation.
Är OSB-skivan vi ser baksidan på det nyrenoverade badrummet då?
Då saknas inspektionsmöjligheten, vilket är ett grovt fel.
Sen saknas vattenskyddet och dräneringsslang i utrymmet, vilket är nästa majorfel.

Sen ska det som du är inne på inte vara så långt mellan upphägningar av slangen och prisolen.

Ser ut som du har ett bra case för att få lite ersättning från säljaren. Isf till den nivån att ersätta installationen till godkänns status.
 
Det ser ju inte ut som det är ett fulhack från öststaterna, med tanke på att det är LK-press överallt. Dyrare kopplingar, och dyrt verktyg.
 
Badrummet är gjort av firma med våtrumsintyg så säljaren är trygg. Däremot undrar jag om firmans kompetens...
 
Och ja det är OSB på baksidan av badrummet.
 
Hur är det med tätskiktet när det är idraget skruv sådär?
 
Det är godkänt eftersom det finns OSB bakom gipset, då får man dra en skruv för att fästa konsoler, kommoder, handfat etc.
 
Har du sett våtrumsintyget TS?
Isf kan du anmäla det till BKR/SäkertVatten som utfärdat certifikatet, inte för att det gör så mycket justnu, men en knäpp på firman är det.

Hur man juridiskt ska driva detta har jag ingen aning om :/
 
Har intyget hemma och ska komma och åtgärda felen men känns som man behöver ha lite kött på benen och kanske vara med när de åtgärdar felen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.