Efter första duschningen upptäckte jag att de blev en vatten pöl vid ändan av badkaret och kollade fallet, entreprenören har ännu inte kollar på de. Vill mest försöka förstå vilka alternativ de finns för att lösa detta.

Då jag utgår att de inte skall vara så här.
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Ser ju onekligen märkligt ut att kulorna stannar så tvärt vid badkarsbenet då de dessutom kuvertskurit plattorna runt brunnen. Hhmm
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ser ju onekligen märkligt ut att kulorna stannar så tvärt vid badkarsbenet då de dessutom kuvertskurit plattorna runt brunnen. Hhmm
De är de som ja tyckte med plattsättaren var här o mätte o hade sig och la om en eller två av plattorna under badkaret. Efter de så är de så här. När ja mäter fallet runt badkaret med mitt eventuellt lite kassa lodmått så får ja det till runt 6-9mm / meter.

Så vet inte om de är fel eller om de är jag som tänker konstigt. Problemet är när jag duschar så rinner de ut lite vatten på golvet var de inte rann ner direkt. Så vet inte om de kanske hade blivit bättre med silikon eller liknande runt badkaret? Badkar med nyplattade väggar och felaktigt lutning som orsakar vattenläckage på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Problemet är snarare att det kommer så lite vatten så det inte rinner av sig själv då det finns något som heter ytspänning... 😉
 
  • Gilla
rogfro
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är snarare att det kommer så lite vatten så det inte rinner av sig själv då det finns något som heter ytspänning... 😉
Men om vi ponerar att fallet är runt 7-8mm/m under badkaret är de typ ok eller ska ja oroa mig?
 
Konra Konra skrev:
Men om vi ponerar att fallet är runt 7-8mm/m under badkaret är de typ ok eller ska ja oroa mig?
Oroa dig behöver du ju absolut inte göra för 7-20/m säger ju de fackmässiga reglerna men då ska du också veta att det är i fuktskyddsnivån. ;)
Du kan alltså ha mer fall under plattorna än ovanpå plattorna och det är ok.
Stör det inte att vattnet stannar kvar där så är det inget att oroa sig över då det dunstar bort efterhand.
 
Det där ser ju oroande ut. GVK säger så här (vad för certifiering har er entreprenör?)
I duschplatser eller motsvarande ska golvets lutning mot golvbrunnen vara minst 1:150 (7 mm/m) och högst 1:50 (20 mm/m). Golvets lutning mellan golvbrunn och intilliggande väggar kan vara högst 1:25 (40 mm/m).

Tyvärr innebär det att riva hela badrummet och börja om från början för att fixa. Det är tätskiktet under plattorna som måste ha rätt lutning.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Det där ser ju oroande ut. GVK säger så här (vad för certifiering har er entreprenör?)
I duschplatser eller motsvarande ska golvets lutning mot golvbrunnen vara minst 1:150 (7 mm/m) och högst 1:50 (20 mm/m). Golvets lutning mellan golvbrunn och intilliggande väggar kan vara högst 1:25 (40 mm/m).

Tyvärr innebär det att riva hela badrummet och börja om från början för att fixa. Det är tätskiktet under plattorna som måste ha rätt lutning.
Firman har BKR certifiering, tog lite bilder under arbetet. Är de något som ser hel tokigt ut? Renoveringsarbete med nymurad vägg och skyddad ventilationsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett pågående badrumsprojekt med vita kakelväggar och en vattentät grön golvduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Oroa dig behöver du ju absolut inte göra för 7-20/m säger ju de fackmässiga reglerna men då ska du också veta att det är i fuktskyddsnivån. ;)
Du kan alltså ha mer fall under plattorna än ovanpå plattorna och det är ok.
Stör det inte att vattnet stannar kvar där så är det inget att oroa sig över då det dunstar bort efterhand.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jo så är det ju, som jag också skrev. Gäller att underlaget lutar mot brunnen. Men bakfall under badkaret blir ju en fin skitgrop för tvålrester och annat. Sen om ytskiktet har bakfall är det väl ganska stor sannolikhet underliggande golv har samma problem.
Jag hade aldrig godkänt detta. Bara ta in en besiktningsman och se vad han säger…
 
Konra Konra skrev:
Firman har BKR certifiering, tog lite bilder under arbetet. Är de något som ser hel tokigt ut? [bild][bild]
Nej säger inte mycket. Tyvärr är bakfall något många råkar ut för. Förstår inte varför, är ju typ det viktigaste då man gör ett badrum…
 
Lägger ner diskussionen då jag tycker det är löjligt att ens komma med kommentaren att "det e bara att riva hela badrummet och göra om".

För det första är där inget bakfall och TS skriver ju själv att fallet är inom ramarna för vad som är godkänt.. 7-20mm/m.
Sen tycker jag ändå som jag skrev att det då är konstigt att kulorna stannar upp men att vatten stabnar av ytspänning är absolut inget konstigt för man kan aldrig få lite vatten att rinna med ett fall på 7mm/m.

Det är inte heller en plats för dusch utan för ett direktkopplat badkar vilket är en stor skillnad eftersom det bara kommer lite vatten sidan om och det rinner som sagt inte i strid ström mot brunnen som det gör när man duschar ståendes direkt på golvet.

Absolut inget försvar av den som gjort jobbet men att riva allt och göra om.. haha, nä där övergår det till att bli löjligt.
 
  • Gilla
Fredde_bygg och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lägger ner diskussionen då jag tycker det är löjligt att ens komma med kommentaren att "det e bara att riva hela badrummet och göra om".

För det första är där inget bakfall och TS skriver ju själv att fallet är inom ramarna för vad som är godkänt.. 7-20mm/m.
Sen tycker jag ändå som jag skrev att det då är konstigt att kulorna stannar upp men att vatten stabnar av ytspänning är absolut inget konstigt för man kan aldrig få lite vatten att rinna med ett fall på 7mm/m.

Det är inte heller en plats för dusch utan för ett direktkopplat badkar vilket är en stor skillnad eftersom det bara kommer lite vatten sidan om och det rinner som sagt inte i strid ström mot brunnen som det gör när man duschar ståendes direkt på golvet.

Absolut inget försvar av den som gjort jobbet men att riva allt och göra om.. haha, nä där övergår det till att bli löjligt.
Tror du att man kan ta silikon eller liknande runt badkaret för att slippa något vatten alls ned eller är de korkat?
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lägger ner diskussionen då jag tycker det är löjligt att ens komma med kommentaren att "det e bara att riva hela badrummet och göra om".

För det första är där inget bakfall och TS skriver ju själv att fallet är inom ramarna för vad som är godkänt.. 7-20mm/m.
Sen tycker jag ändå som jag skrev att det då är konstigt att kulorna stannar upp men att vatten stabnar av ytspänning är absolut inget konstigt för man kan aldrig få lite vatten att rinna med ett fall på 7mm/m.

Det är inte heller en plats för dusch utan för ett direktkopplat badkar vilket är en stor skillnad eftersom det bara kommer lite vatten sidan om och det rinner som sagt inte i strid ström mot brunnen som det gör när man duschar ståendes direkt på golvet.

Absolut inget försvar av den som gjort jobbet men att riva allt och göra om.. haha, nä där övergår det till att bli löjligt.
Ok, sorry missade den detaljen. Är det 7 mm/m lutning är det ingen fara. Är det så tar jag tillbaka mina inlägg. Läste tydligen slarvigt… 👍
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är snarare att det kommer så lite vatten så det inte rinner av sig själv då det finns något som heter ytspänning... 😉
Blev en dusch precis och så här var de under efter ca 5min, är de icke problem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.