Är det någon som har erfarenhet av att köpa en nyproducerad lägenhet och som kan dela sina erfarenheter om hur den resan var?

Lägenheten som vi är intresserade av står klar först december 2022 och där månadskostnaden är relativt "låg". Har ni erfarenheter av att månadskostnaderna höjts vid inflytt?

Tar tacksamt emot alla tips, råd och erfarenheter av att ha varit i en liknande process.
 
Varför är avgiften låg?

Har föreningen låg belåning per kvm?

Har föreningen tänkta hyresintäkter?

Har föreningen orealistiska underhållskostnader?

Allt måste ju summeras upp i en ekonomisk plan, dela med dig lite av den så kan du nog få en del råd och synpunkter...
 
Bra frågor.

Den ekonomiska planen är ännu inte satt och vi kommer förmodligen att behöva skriva på förhandsavtalet innan vi fått ta del av den ekonomiska planen.

Kostnadskalkylen ser i dagsläget ut som följande:

Lån per kvm BOA + LOA: 14 642 kr

Belåningsgrad i föreningen: 25 %

Offerterat räntesnitt år 1:
1,06 %

Beräknat räntesnitt år 1:
2,65 %

Beräknad amortering år 1:
0.75%
 
L L.R skrev:
Bra frågor.

Den ekonomiska planen är ännu inte satt och vi kommer förmodligen att behöva skriva på förhandsavtalet innan vi fått ta del av den ekonomiska planen.

Kostnadskalkylen ser i dagsläget ut som följande:

Lån per kvm BOA + LOA: 14 642 kr

Belåningsgrad i föreningen: 25 %

Offerterat räntesnitt år 1:
1,06 %

Beräknat räntesnitt år 1:
2,65 %

Beräknad amortering år 1:
0.75%
Det låter ju spontant som en hög belåning men inte extrem....

På en 50 kvm lägenhet (vad kan den bli inklusive andra ytor 65 kvm?),

65*14642 = 951 730 i lån som belastar den andelen

25 220 (vid budgeterat 2,65%) som ska betalas i ränta varje år, alltså drygt 2000 i månaden...

Det är ju svårt att säga om det är rimligt om vi inte vet vad avgiften är...

Vad anses vara låg avgift? under 500 per kvm och år?
 
Månadsavgiften ligger på 4973 kr på en 4 RoK på 90 kvm.
 
Hur är det med kostnader för värme, ventilation och VA?
I det fallet att det sitter en frånluftsvärmepump eller annat hittepå som verkar vara kutym i nya bostadsrättsradhus hamnar ju en stor del av driftkostnaderna hos nyttjaren istället för på föreningen, vilket skulle kunna förklara varför avgiften är förhållandevis låg.

Jag tycker belåningen är skyhög på föreningen, för mig är det uppseendeväckande att det inte regleras tydligare att man tillåts leka med siffror på det här sättet bara för att sänka insatsen. Speciellt när det inte finns krav på amortering på samma sätt som mot privatpersoner, som det ju i förlängningen ändå handlar om bara att man maskerar det i en förening.
Belåning av den gemensamma föreningen bör man räkna till det förmodade värdet. I de fall jag räknat på landar man då inte långt ifrån vad det kostar att bygga fristående hus med skillnaden att amorteringsregler och storlek på insats är mindre.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Ja, jag håller med om den kritiken.

Vi har nu beslutat att inte gå vidare med köpet. Det är helt enkelt för mycket osäkerhet kring framtidskostnaderna.

Tusen tack för era inlägg.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag har aldrig övervägt att köpa nyproduktion. Känns för riskabelt.
De flesta upplägg verkar gå ut på att låsa sig idag för en vara jag får levererad om två år eller så.
Då är jag beroende av att marknaden då om två år är minst lika bra som nu. Det är värdet om två år jag kan låna på. Men priset bestäms på dagens marknad.
Med sådana villkor borde nyproduktion vara mycket billigare än att köpa en bef bostadsrätt nu idag. Men det är snarare tvärtom som gäller.
Till det kommer risken ned handpenningen. Köparen förväntas betala in, kanske 800 000 i handpenning till exploateringsbolaget. Pengar som det inte finns någon säkerhet alls för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.