Hej!

Vi har bestämt oss för att bygga nytt hus. Vi har dock svårt att hitta ett hus som vi gillar precis allt med och funderar därför på att rita eget. Vi har därför gjort en kalkyl på en enplansvilla på 150kvm. Då jag antar att det finns några här som har byggt utav lösvirke så skulle jag gärna vilja ha åsikter om kalkylen, har jag tagit i för mycket med priser eller ligger jag i underkant? Samt, vad kan VVS, El samt snickare tänkas kosta? Tack på förhand!

Tomt + anslutnings avg. 600000
Platta inkl. golvvärme 250000
Virke, gips,isolering, spik,
skruv, lister osv. 500000
Dörrar 45000
Fönster 120000
Frånluftsvärmepump 100000
Kök 100000
2st badrum 100000
Parkett 50000
Färg in- och utvändigt 30000
Tapet 3000
Bygglov, nybyggnadsk. Osv 50000
VVS ??
EL ??
Snickare ??
Summa 1948000
 
Kan tillägga att kakel, klinkers, golv samt målning/spackling skall jag göra själv.
 
S
räkna in någon ställning också
 
Är alla poster materialpriser och arbete tillkommer sen?
Jag saknar markarbete, eller ingår det i tomtkostnaden?
Virke, isolering, gips, skruv och spik för 500K låter som väl tilltaget, Jag tror du kan komma undan med hälften, eller räknar du även in kompett ytter/innertak i denna post?
Även fönster borde kunna bli lite billigare även om du väljer svenska trä/aluklädda treglasfönster.

När jag själv byggde lösvirkeshus så landade materialkostnaden på ca 4000kr/m2, då byggde jag iof dubbelt så stort som du planerar och jag är en ekonomisk j*vel som inte är rädd att förhandla om priser.
 
Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Är alla poster materialpriser och arbete tillkommer sen?
Jag saknar markarbete, eller ingår det i tomtkostnaden?
Virke, isolering, gips, skruv och spik för 500K låter som väl tilltaget, Jag tror du kan komma undan med hälften, eller räknar du även in kompett ytter/innertak i denna post?
Även fönster borde kunna bli lite billigare även om du väljer svenska trä/aluklädda treglasfönster.

När jag själv byggde lösvirkeshus så landade materialkostnaden på ca 4000kr/m2, då byggde jag iof dubbelt så stort som du planerar och jag är en ekonomisk j*vel som inte är rädd att förhandla om priser.

Markarbete blir mer eller mindre kostnadsfritt för mig då jag har tillgång till jord gratis samt plattor till ett väldigt lågt pris. En kompis ska lägga dessa i utbyte mot jord. I virkesposten räknar jag med allt från platta till sista takpannan och plåten på det. Arbete tillkommer sen, har räknat på VVS 200', El 200' och snickare 300'. Men vet inte om jag är helt ute och cyklar med dessa priser, därav så vill jag gärna ha lite hjälp med vad jag kan räkna med så att jag inte ligger i underkant med budget. Har även tänkt att ha 200' som buffert för oförutsedda kostnader. Det räknar jag inte med i kalkylen dock.
 
Med markarbete menade jag inte matjord och marksten utan allt jobb som måste göras innan man kan börja bygga plattan på mark. Gräva ur ner till fast mark, återfylla med kross, lägga dränering, dra dagvattenledningar och ev.brunn.

När det gäller priserna för snickare. vvs:are och elektriker har jag inga uppgifter att jämföra med.
 
Jaha, det har jag räknat in i priset för plattan.
 
Jag tror tyvärr att det blir svårt att få en 150m2 isolerad platta med golvvärme och markarbete inklusive dränering/dagvatten för 250K
 
Okej, vad skulle du gissa på? 300'? 350'?
 
Själva plattan exkl golvvärme med isolering billigt räknat:
400mm kantelement 300mm isolering 1000kr/m2 +moms = 187.500
500mm kantelement 400mm isolering 1250kr/m2 +moms = 234.375
Golvvärme material ca 20.000kr

Sedan tillkommer dränering, vvs, krossmassor, arbetskraft mm. Svårt att veta vad den kostnaden blir.
 
Okej, grävandet kommer jag undan med för några hundralappar, max 1500. VVS kostnad för plattan har jag tänkt räkna in i totala VVS kostnaden. krossmassor, arbetskraft samt dränering har jag väl räknat lågt på när jag räknat på platta.
 
Plattan borde du klara på max 300 000, dörrar och fönster anser jag att det går att få bra kvalité för 30-40% lägre kostnad beroende på hur många fönster och dörrar du skall ha!
Virke samt allt annat material kan lätt dra iväg men inga 500 000 lite mera åt 300 000, att badrummen kostar runt 50 000 styck kan väl motiveras med att du gör det själv, då tycker jag att du ligger högt ändå. snickarkostnaden kommer att dra iväg mera än du budgeterat, vvs/el runt samma som du har skrivit, iaf inte över det. Ställning, skylift,container för byggskräp mm kommer i runda tal hamna runt 100 000 under ett år. Plattan som skall gjutas bör helst vara obyggd under ett år, det är min, min mening, alla håller inte med mig, men plattan behöver tid att sätta sig och torka ur, eller brinna färdigt!
totalt bör du klara dig strax under 2.7 miljoner som jag ser det, om det går vägen med alla moment som det sällan gör så kan du ha tur att hamna närmare 2 miljoner när allt är klart! (Alles in alles!)
Men för säkerhets skull räkna runt 2,5 miljoner, det är bättre att tro att det bli dyrare ä tvärt om!
Lycka till med bygget!
"snickare"
 
Ett lite tips, det är så mycket lättare att bygga väggarna, ja hela huset på platten, med en mall, det tar inte många dagar att bygga ett enplanshus med lyftbord, mallar, färdigt utvändigt, oisolerat. Max 3 veckor för två personer om de vet vad de gör, sedan är det resten kvar!
Pm-a mig om du vill veta mera om den tekniken, jag har inget intresse eller tid att åta mig arbeten men kan gärna vara till hjälp om det behövs!

"gammal, vill vara hemma snickare"
 
Tack! Dina svar hjälpte otroligt mycket. Har bättre koll på vad kostnaderna kan röra sig kring nu.
 
Schaktarbeten för en husgrund för 1500 spänn?
Du får inte ens diesel så det räcker för 1500 om du ska schakta, fylla och planera ut. Eller fattar jag fel? Vad ska kosta 1500?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.