Hej alla,

Jag vill gärna dela med mig av min erfarenhet och samtidigt få lite råd angående vårt nyproducerade suterränghus (180 kvm med golvvärme på båda våningarna), där vi flyttade in i slutet av september 2023. Övergripande är vi väldigt nöjda med både huset och den övergripande processen, men vi har stött på ett bekymmer som rör vårt duschrum, beläget nära bastun.

Problemet vi upplever är relaterat till avloppsfallet i duschrummet. Även om vi är nöjda med husets kvalitet och utförande, har vi haft svårigheter med eftermarknadssupporten när det gäller detta specifika problem. Duschrummet har en svag lutning, och vi har observerat att vatten ansamlas nära dörrtröskeln. Ett enkelt test med att slå på duschen utan att faktiskt duscha resulterade i att vattnet nära tröskeln dröjde ca 1 minut och 30 sekunder att försvinna.
Endast det streckade har fall, vid sidan av fallet så "faller" det åt andra hållet, om än minimalt.
Handritad skiss över planlösning, möjligtvis möbeldesign, skala 1:20, inkluderar dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under vår initiala besiktning påpekade vi detta för besiktningsmannen, särskilt i fråga om tröskeln och val av dörr i förhållande till duschen. Vi har även märkt att tröskeln har börjat svälla och missfärgas, vilket indikerar ett potentiellt problem med vattenskador över tid. Detta märktes redan 1 vecka efter inflytt.

Vi är medvetna om att det finns två separata våtrumszoner i rummet och undrar om detta påverkar hur vattenflödet hanteras. Vårt intryck är att rummets utformning kanske inte fullt ut har tagit hänsyn till den höga fuktigheten från bastun och de två duscharna.

Vi har rapporterat detta till eftermarknadsservice, 11 oktober, men har ännu inte sett någon lösning. Min egen amatörmässiga bedömning är att en omkonstruktion av tröskeln och eventuell justering av dörrens och fodrets placering kan behövas.

Är det någon här som har erfarenhet av liknande situationer eller förslag på hur vi kan gå vidare? All hjälp och råd uppskattas!

Se dom bifogade bilderna för bättre kontext.
Modernt badrum, grå kakel, duschutrustning, inbyggda taklampor och vattenavrinning i golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med två duschar, beige kakel, vattentät nivå och inbyggd belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett delvis renoverat badrum med grå kakel, städutrustning och en reflektion av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband på gråa klinkergolv, vit dörr, väggmonterade strömbrytare, inomhus, mörkgråa väggtiles, byggnation eller renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit stängd dörr, grå marmorgolv, enkel design, ren, modern, interiör, dörrhandtag upptill, skuggor, skärningspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en vit dörr, stengolv, dörrkarm och lister, minimalistisk inredningsstil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd vattenpass på gråa kakelplattor, används för att mäta jämnhet och vågräthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd vattenpass på grå kaklad yta visar jämnhetskontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd vattenpass på mörkgrått kakelgolv i en hörna, kontrollerar ytas jämnhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rött vattenpass på kakelgolv, som används för att kontrollera ytor för jämnhet och horisontell linjering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd vattenpass på ett grått marmorgolv inomhus, två bubblor för nivåkontroll, en vertikal, en horisontell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött vattenpass på grått golv, används för att kontrollera horisontell jämnhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!
 
  • Röd vattenpass på ljusgrå marmorgolv nära dörröppning, inomhus, verktyg för mätning av jämnhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd vattenpass på en ljusgrå texturerad yta, fokuserat på horisontell bubbla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Gonjer Gonjer skrev:
Endast det streckade har fall, vid sidan av fallet så "faller" det åt andra hållet, om än minimalt.
Det är svårt med stora plattor att få till ett bra fall men det får aldrig förekomma bakfall.

Har ni ingen duschvägg/väggar/dörrar som ser till att hålla vattnet till utrymmet som har fall?
 
Ta ett längre vattenpass och gärna ett bra, typ Hultafors 180 eller 150cm och lägg från tröskel mot brunnen, får inte vara bakfall.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är svårt med stora plattor att få till ett bra fall men det får aldrig förekomma bakfall.

Har ni ingen duschvägg/väggar/dörrar som ser till att hålla vattnet till utrymmet som har fall?
Det är ju ett duschrum och inte ett badrum med dusch i. Även om vi skulle ha duschvägg eller draperi så hade det ändå inte hjälpt, vattnet letar sig mot tröskeln på golvet utan skvätt.
 
nino nino skrev:
Ta ett längre vattenpass och gärna ett bra, typ Hultafors 180 eller 150cm och lägg från tröskel mot brunnen, får inte vara bakfall.
Då får jag ta och lösa en bättre och längre.
Min uppfattning då det är ett duschrum, typ som det är i badhus, så skall hela rummet ha fall mot brunnen, inte bara 1,5kvm (streckade på ritning)
 
R
nino nino skrev:
Ta ett längre vattenpass och gärna ett bra, typ Hultafors 180 eller 150cm och lägg från tröskel mot brunnen, får inte vara bakfall.
Vad är lämpligt fall när man har stora plattor typ 60x60 om man ser hela badrummet inte själva fallet i duschen?
 
S
Om plattorna vid dörren i princip är utan fall hur kommer det sig då att plattorna inte följer tröskeln? Nu ser tröskeln ut som en kil.

Sen är väl inte trösklen enligt branschreglerna? Tätskiktet vid dörren sak följa samma linje som tätskiktet på väggen.

Vad står det i egenkontrollprotokollet angående fallet?
 
BirgitS
Gonjer Gonjer skrev:
Då får jag ta och lösa en bättre och längre.
Min uppfattning då det är ett duschrum, typ som det är i badhus, så skall hela rummet ha fall mot brunnen, inte bara 1,5kvm (streckade på ritning)
Jag är inte plattsättare men jag tror inte att det går att få det med så stora plattor utan att ha ett linjeavlopp längs hela ena väggen (205 cm).

Det verkar som att hantverkarna inte har förstått vad ni förväntade er utan trott att det skulle bli en dusch med avgränsningar där fallet tar slut.
 
R Rejäl skrev:
Vad är lämpligt fall när man har stora plattor typ 60x60 om man ser hela badrummet inte själva fallet i duschen?
1/100- 1/250 kanske men det är svårt säga när man inte är på plats.
Man kan avtala om plant golv också, en besiktningsman sa bara det är en promille så är det ok, bara det inte är bakfall
 
R
nino nino skrev:
1/100- 1/250 kanske men det är svårt säga när man inte är på plats.
Man kan avtala om plant golv också, en besiktningsman sa bara det är en promille så är det ok, bara det inte är bakfall
Ja plant utan bakfall kan det aldrig slås ned på det vet jag.. men för plattläggningens skull vad föredrar du för fall till stora plattor?
Om vi leker med ett rum om 2,3x2,3m..
 
Tyvärr alldeles för vanligt!
Blev idiotförklarad då jag vill ha plattan 4 Cm lägre i badrummet av vår byggare.
Sedan gjorde de som ert, helt plant utom i duschhörnet. Avbröt deras jobb och gjorde om på mitt sätt själv.
Detta hade jag ändå jag ändå med i beställningen att det skulle vara fall i hela utrymmet!
Nu har vi fall med 60x30 klinkers i hela badrummet överallt. 1 cm /m
 
R Rejäl skrev:
Ja plant utan bakfall kan det aldrig slås ned på det vet jag.. men för plattläggningens skull vad föredrar du för fall till stora plattor?
Om vi leker med ett rum om 2,3x2,3m..
Vet inte, längesen jag la nåt nu.
La åt dottern men där var det i etage och vid duschen lutade vi mer än man "ska" med väggbrunn, det andra golvet blev nog i stort sett plant men med lokalfall under badet.
1/150 kan man ju sikta på kanske, sen blir ju spacklingen vad den blir...
Går ju inte att säga nu ska jag spackla 1/150, ja man kan sätta höjder för det men blir sällan så när det är klart, upp eller ner blir det alltid 🙂
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.