Hej!

Vi har köpt nyproduktion och ska enligt avtal betala på måndag. Besiktning var i måndags och på ena toaletten kan man inte sitta annat än rakt fram med benet och ändå har benet kontakt med badkaret. Vi har fått info om att de kan flytta WC ett par cm, men det räcker ju inte. Ska vi kräva att jobbet görs om och hålla inne med betalning tills det är gjort? Jag har ingen direkt kunskap om bygg, men vad jag förstått har det gått igenom besiktningen. Kan det vara en korrekt bedömning?
 
  • Toalett i badrum intill badkar, planritning på vänster sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Vector skrev:
[länk] Där har du lite om mått.
Tack för länken! :) Kollar upp den.
 
Claes Sörmland
Jag antar att det rör sig om nyproduktion av en bostadrättslägenhet. Då är ni bundna av upplåtelseavtalet och måste betala insats, årsavgift och i förekommande fall upplåtelseavgift även om ni inte är nöjda med toalettens placering.

Sen finns det regleringar i bostadsrättslagen som ger er rätt att begära att föreningen ordnar sånt som inte följer av avtalet eller för att lägenheten inte går att använda för sitt ändamål. Följer t ex inte placeringen att toaletten BBRs krav för tillgänglighet eller annars standard så kan ni troligen med framgång få det ordnat på föreningens bekostnad. Föreningen i sin tur tar nog detta med byggentreprenören.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Följer t ex inte placeringen att toaletten BBRs krav för tillgänglighet eller annars standard så kan ni troligen med framgång få det ordnat på föreningens bekostnad.
Tillgängligheten löses, den dag det behövs, genom att badkaret tas bort. Så vill man inte bli av med badkaret ska man nog inte klaga på att tillgänglighetskraven inte uppfylls.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack för er återkoppling. Har lyft avståndet mellan WC och badkar med mäklaren som sa att det bara var i vårt hus WC var placerat så nära. VVS-kille har kollat och nu ska vi istället få en vägghängd WC som placeras i mitten av handfat/WC.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.