Hej!

Jag har en period nu varit intresserad av att köpa hus i ett område där det tyvärr inte säljs så mycket just nu. Dock finns det en hel del tomter till salu genom en hustillverkare samt några färdigbyggda "flyttklara" hus som byggts under de senaste tre åren men som aldrig har flyttats in i.

Dessa hus ligger absolut i toppen av vad jag kan betala, och hade det inte varit just för att de var "nybyggda" och att jag tänker att de inte kommer behöva särskilt mycket underhåll de närmaste åren så hade de inte ens kommit på fråga. Men så till min fundering - missar jag något uppenbart som jag kommer att ångra?

Finns det något särskilt jag bör tänka/kolla på när jag köper ett nytt, obebott hus som ändå har stått tomt i mellan ett och tre år? Garantier?

Att ordna tomten med altan och växter kommer så klart kosta en slant också.

Husen ligger ute för bra mycket mer än vad hus tidigare sålts för i området, men så är de ju också nya. Bör jag oroa mig för risken att de "inte hänger med områdets värdeförändring"?

Finns fler frågetecken som jag inte kommer på nu, så jag får fylla på eftersom!

Är väldigt tacksam för era synpunkter!
 
Det du bör tänka på är att anledningen till att husen inte är sålda är förmodligen att de inte är värda det pris som begärs. Köper du hamnar du i så fall i ett läge där det kan ta många år innan du kan sälja för samma summa. Även banken kan ha synpunkter.

Testa att lägga ett lägre bud än begärt pris.
 
  • Gilla
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
H HenrikP skrev:
Det du bör tänka på är att anledningen till att husen inte är sålda är förmodligen att de inte är värda det pris som begärs. Köper du hamnar du i så fall i ett läge där det kan ta många år innan du kan sälja för samma summa. Även banken kan ha synpunkter.

Testa att lägga ett lägre bud än begärt pris.
Jo så är det så klart, samtidigt tror jag att det är svårt att bygga nytt för mindre än vad de ligger ute för. Området i sig är ganska billigt redan. Men absolut, det är något vi funderat på.
 
Där har du en fara. Om området är billigt. Så är det ofta svårt/omöjligt att bygga ett hus som blir värt ens vad det kostar att bygga. Huset är nu (nästan) nytt. Då kan vissa vara villiga att betala ett premium pris just för att det är nytt. Men om fem år är huset 8 år. Då kommer ingen att betala nypremien. Då kommer huset att ses som ett relativt fräscht hus, och vara värt i paritet med övriga hus i området.


Men de flesta som betalar nypreimie priset gör det för att själva få utforma sitt hus. En del av värdet försvinner direkt när huset är byggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.