Vi har nu planterat en häck med hybrididegran (taxus hillii). Plantorna är ca 80 cm höga och har planterats med ca 60 cm mellanrum.

Jag undrar om det är någon poäng för framtida förtätning av plantorna att klippa redan tidigt (redan i höst eller kanske i vår)? Det är relativt långa årsskott (ljusgröna) på den. Hur ska man tänka vid ev. klippning? Vi vill ju få den både hög och tät.
 
Klipp inte något i år utan vänta till våren. Den växer inte så där vansinnigt snabbt och det bör räcka med en klippning/året. Vi bor ju inte i England! Är du väldigt petig så kan du trimma den försiktigt med liten handsax senare på året - ngn cm eller så - bara för att få en riktigt vacker yta. Men det är nog ett over-kill i vårt klimat och mindre nödvändigt för en häck. Jag hade en solitär som jag finjusterade flera ggr/året - med motsvarande nagelsax :D - men sånt gör bara dårar :D.
 
Taxus är det som tål beskärninga bäst av allt levande. Den tål att beskäras in på stammen och bryter nytt från gammal ved om man måste göra större ingrepp. Men vänta ett år eller två så den hinner etablera sig. Sen är det bra om du är på den och ansar med jämna mellanrum för att få den riktigt tät. Häcksax skulle jag använda framför nagelsax... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.