Hej, jag har precis avslutat en ommålning av ett ganska tjockt balkongräcke i trä. Då detta, att måla om utomhus, var första gången för mig följde jag de råd jag fick från färgaffären (Flügger färg): skrapa bort flagnad färg, tvätta med fasadtvätt, låta torka, olja de ytorna där trät är blottlagt, låta torka, måla med primer, låta torka över natten, måla med ”huvudfärgen”. Samma kväll (jag målade vid lunch den dagen) som jag avslutat ”huvudmålningen” kom det dock ett skyfall av episka proportioner (enligt nyheterna skulle regnet komma dagen efter vilket vi hade tagit höjd för men vädrets makter osv…). Nu på morgonen ser jag flera små små blåsor under färgen på flera ställen. Jag har försökt läsa på vad det beror på men med det skyfallet som kom när färgen inte riktigt hunnit torka är det inte så svårt att förstå orsaken.

Min fråga är nu, detta är första gången jag målat utomhus och jag undrar hur jag skall gå vidare på bästa sätt om det nu finns något jag kan göra utan att behöva göra om allt arbete. Skall jag vänta och låta färgen torka (och hoppas att det inte regnar mer) och sedan försöka skrapa bort bubblorna så gott det går och sedan försöka måla om de påverkade partierna. Vad tycker ni som har erfarenhet av detta är bästa lösningen?

Tack på förhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.