Hej,

förlåt för min dåliga svenska, jag använder en översättare, eftersom jag inte kan skriva en så lång text på svenska än.

Jag har en fråga men låt mig kort berätta de viktigaste punkterna.
Vi är en tysk familj som nyligen emigrerade till Sverige. Vi köpte ett gammalt hus och håller för närvarande på att bygga ett bageri i det. Vi började med detta för 2 år sedan och är nu i slutskedet.
För två år sedan letade vi efter en elektriker som kunde arbeta med oss. Jag är själv inte en erkänd elektriker i det här landet. Vi kom överens med elektrikern om att vi skulle planera allt i förväg, han skulle godkänna allt och vi skulle installera allt tills han kom i slutet och gjorde slutbesiktningen. Nu när det var dags för acceptans, släppte han oss. Utan förklaring. "Vi är inte längre intresserade av att stödja ert projekt" - och la på luren.
Nu är goda råd dyra.

NYM-kabel och halogeninnehåll:
Vi tog kontakt med en elektriker som har A-licens. Han är en äldre herre som var elektrikermästare i Tyskland. Han har dock bara varit här i 6 månader, så han har inte så stor erfarenhet av svenska elektronikregler.
Den första punkten var - hans grossist sa att kablar som innehåller halogen (PVC) var förbjudna. Vi åkte sedan till Elsakerhetsverket igår och bad om ett exempel på den kabel vi har installerat i bageriet. Det är en NYM-J i ett tomrör. Den trevlige mannen från Elsakerhetsverket letade i en halvtimme för att hjälpa oss, tyvärr utan framgång.

Han kunde inte hitta något svenskt godkännande för NYM och kunde därför inte ge oss "tillstånd" att installera den. Däremot sa han att jag kunde riva ut allt och installera EKK-kabel, då skulle allt bli bra. Så förbudet mot PVC-kablar som innehåller halogen är inte korrekt. Enligt min forskning innehåller PVC alltid halogen. Och halogenfritt är en rekommendation, men inte en lag.

Försäkring och elinstallatörslicens:
Nästa punkt är dock en försäkring. Om vi antar det värsta så är min nya elektriker rädd att om en bit NYM hittas efter en brand så kan han förlora sin licens. Är detta sant? Eller är det upp till elektrikern vilken kabel som installeras? Försäkringsbolaget säger bara generellt: det ska vara gjort av en elektriker, enligt svensk teknik och driftsäkert, inte brandfrämjande - så allt är väldigt generellt.

Nyckeldata för installationen:
ca 500m NYM i stjärninstallation.
30% 3x1,5mm² med 10A säkring
50% 5x1,5mm² med 10A säkring
20% 3x2,5mm² med 16A säkring
1 kabel med 5x10mm²
Alla kablar i 16, 20 och 35 mm rör bakom en B30-brandskyddsvägg
Alla installationer är infällda, endast ugnskabeln är utanpåliggande från vägguttaget/säkerhetsbrytaren till ugnen.
Det är gamla bilder, väggarna är nu klädda med panel

Min fråga till alla är om min nya elektriker får godkänna NYM-installationen eller om han riskerar att förlora sin licens senare?
 
  • Kablage för elektrisk installation synligt genom ramkonstruktionen i taket av ett renoverat rum med en stege lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadens innertak med synliga träbjälkar och installerade kablar i ett pågående byggprojekt. Väggarna är delvis öppna med kablar som hänger ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar organiserade i rör bakom en träpanel i ett pågående bageriprojekt, med kablar som sträcker sig nedåt och är märkta med tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hallo Florian!

Es gibt in Schweden viele installierten Kabeln mit PVC-Mantel och mit den Leitern auch mit PVC-Isolierung.

Z.B. der schwedische Grossist für unter anderem Elektromaterial Ahlsell verkauft ja viele Elektrokabel mit PVC, z.B. Installationskabeln. Siehe Link: https://www.ahlsell.se/search?parameters.SearchPhrase=PVC-kabel

So dass in Schweden bei Neuinstallationen Kabel mit PVC verboten sein sollte, ist nicht wahr. Es ist in Schweden(wie auch in Deutschland) nur ein Bestreben man soll Kabel ohne PVC in erster Linie verwenden.
Eine Bäckerei, das wird fein, vielleicht wird es bald läckere Brezeln gebacken?

Die weisse Rohre an den Fotos, sind sie so genannte Flexschlauch(Flexslang). Sie sind in Schweden aus Polypropen, glaube ich, also kein PVC darin. In einem Flexschlauch zieht man in Schweden nicht ein Installationskabel(wie Mantelleitung NYM-J 3x1,5 mm2) durch, sondern 3 St Aderleitungen z.B. 1 St 1,5 mm2 Braun, 1 St Blau 1,5 mm2 und 1 St Grüngelb 1,5 mm und sichert sie mit einem Leitungsschutzschalter 10 A ab.

Hier verkauft der schwedische Grossist Ahlsell wieder solche PVC-Aderleitungen z.B. 1,5 mm2 :
https://www.ahlsell.se/products/el/kabel-00-05-47-49/03-kopplingskabel/rk-90c-15-25-mm/0384322

Mit freundlichen Grüssen
 
Redigerat:
I princip tar elektrikern en risk om han ”godkänner” något som inte ärutfört av en behörig elfirma. Ditt udda val av kabel är då en indikation på att detta inte är utfört av en riktig elfirma.
 
Hej, tack för svaren. Det är bra att höra om PVC. Den nya elektrikern har ett eget företag här i Sverige och är registrerad. Han är dock ny i branschen och känner ännu inte till detaljerna kring något sådant här. Han är en entreprenör och inte en anställd.

Den gamla elektrikern tittade på NYM-kablarna och sa - ja, du kan använda dem. Men lägg dem i tomröret (Flexslang), så är det inga problem.
Det var inget problem för den gamla elektrikern.
 
Man kann nicht Beamten bei einem schwedischen Verwaltung wie Elsäkerhetsverket nach einer schriftlichen Aussage fragen und verlangen. Sie achten sich als Beamte und Vertreter der Verwaltung was zu sagen und man kriegt nur umschweifende Antworten, also nichtssagende Antworten.
 
Hej,
du kannst dich etwas beruhigen. In Schweden dürfen nur Leute neuistallieren, die entweder selber autorisierte Elektriker sind, oder die bei einer Firma arbeiten, die ein Eigenkontrollprogramm hat. Das hat die Lobby Es ist aber noch niemand verurteilt worden, weil er selber installiert hat.
Die Versicherung interessiert nicht, wer die Installation gemacht hat, sondern dass sie fachgerecht gemacht wurde. Es ist natürlich leichter glaubhaft zu machen, wenn du Quittungen einer autorisierten Firma hast.
Es ist ungewöhnlich bis unmöglich, in Schweden eine Firma zu finden, die eine Installation im Nachherein abstempelt.
Es gibt in Schweden eine Unzahl Regeln, wovon viele nur "Soll"-Regeln sind. Und viele Elektriker haben so ihre eigenen Vorstellungen von den Regeln.
Ein besonderer Punkt sind die Verteilerkästen. Korrekte Erdung und Fehlerschutzschalter usw sind wichtig.
Ich würde alles gut dokumentieren und gut ist. Die gezeigten Bilder sind ja schon sehr eindrucksvoll und zeigen, dass es sich nicht um Amateurarbeit handelt.
Ich warte auf richtige Brötchen, gedeckten Apfelkuchen und Erdbeerkuchen mit Tortenguss!
 
There is no problem with pvc cables themselves although they are an older type of cable but they have to be ok to use in Sweden like Elsäkerhetsverket tells.

Also they have to comply with CPR brandspridningsklasser or the older F-system.
https://www.selcable.se/cpr/
 
Följande om kabeltypen:
Många länder har sina egna kabelbeteckningar för att beskriva kabelkonstruktionen. Tyvärr är beteckningarna inte kompatibal även om kontruktionen är identiskt.
En tyck NYM-J kabel motsvarar en svensk EKK-kabel, med isolation och mantel i PVC. EKK säljs fritt på den svenska marknaden, t ex här:
https://www.elbutik.se/product.html...TLCz85Wav4KxPULGHZRVI_ev_Hs4c5K4aAnzKEALw_wcB
SÅ det är ingen ide att riva ut alla kablar och ersätta dom med likadana fast köpta i Sverige.
 
R
Ni som skriver på tyska är ju förvisso snälla mot Florian, men det gör det en aning svårt för oss som bara kan beställa en wurst mit pommes att följa diskussionen :)
 
  • Gilla
Totte_S och 5 till
  • Laddar…
Hallo Florian!
Wo in Schweden wird die Backstube eingerichtet, also Landschaft? Dalarna, Småland?
Gruss
 
Redigerat:
Tack för den snabba hjälpen.
Nu har vi 3 språk i omlopp här, låt oss alla hålla oss till svenska, även om jag uppskattar när folk svarar mig på det lokala språket.


Jag är övertygad om att det vi har gjort är lagligt. För det första skriver Elsakerhetsverket att man ska titta efter CE-märkningen när man importerar utanför EU.
Omvänt innebär det att varor inom EU inte är förbjudna i princip, men inte heller behöver vara uttryckligen tillåtna.
En EU-försäkran kran för NYM är inget problem.

Jag har också CPR-Markenpridningsklasse godkännandeklass. NYM har Eca och jag behöver också Eca som visas i tabellen.

Så allt borde passa nu, eller hur? Vi har brandklassen för försäkringen och CE-certifikatet för den nya elektrikern.

Vad tycker du, det är väl en logisk slutsats, eller hur?

Off-topic:
Vi befinner oss i Värmland, nära Karlstad
 
  • Tabell som visar Euroklasser av kablar och deras brandsäkerhetsklass; B2: mycket hög risk, C: hög risk, D: medelhög risk, E: låg risk, F: endast utomhusinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Det är möjligt att det matr. ni använder är "lagligt", men det är själva arbetet som inte är lagligt, och ingen kan komma i efterhand och godkänna anläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.