Hej på Er,

Mina föräldrar la om sitt tak i maj 2017 med en lokal takfirma. Det som ingick var byte av betongpannorna, ny duk, ny läkt, nya vindskivor, ny takavvattning samt byta eventuell dålig råspont.

Det ända som egentligen fanns att anmärka på när jobbet genomfördes var att spikarna till läkten som gick igenom råsponten inte bockats till så det var stor risk att slå huvudet i dem, farsan gjorde detta.

Nu snart två år senare så har morsan varit uppe och fotat en massa fuktfläckar på råsponten och isoleringen under. Firman har varit där och tittat och han som var där tyckte att det inte kan vara fukt då "det inte luktar fuktigt" på vinden men de ska skicka dit någon som får mäta fukthalten. Vad tycker ni andra om fläckarna på fotona? När de la om taket behövde de byta en del av råsponten ovanför takfoten men ingen ovanför vinden. Båda mina föräldrar är säkra på att fläckarna inte fanns innan takbytet.
 
  • Vindutrymme med isoleringsmaterial på golv, synliga takstolar och råspont med fuktfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på vinden som visar fuktfläckar på råspont och byggmatta efter takomläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersida av tak med synliga fuktfläckar på råspont och isoleringsmaterial med texten "BYGGMATTA".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar på träråspont och isoleringsmaterial på en vind som fotats från nedan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsvåningskonstruktion med synlig råspont och isolering, några fläckar på träytorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar på råspont och isolering i ett takutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takvind med synliga fuktfläckar på råspont och isolering under byggmatta, med takstolar och golvskivor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläckar på råspont och isolering under tak i vind, synliga spikar, efter takomläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Attikt träbjälklag med fuktfläckar på råspont och isoleringsmaterial med texten "Gullfiber".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
När en råspont byter färg till grå eller gråblå nästan över till svart då läcker något , det ser ut som att det läcker vid takstolarna .
Nu är det så att läckan behöver inte vara just där som det synliga blir , det kan vara längre upp eller i sidled och rinna under papp eller duk .eller i mellanrummet på råsponten
Vatten går alltid lättaste vägen
 
Rickard.
När det gäller takläkage gäller det att hitta något som faktiskt är blött, t ex så läkte mitt tak förra året då det blåste in snö via underspikningen. Att det finns torra fläckar är knappast någon anledning till oro.

Mitt tips är helt enklet att jaga vatten vid häftiga regnväder och vid snösmältning. Fota filma om något letar sig ner. Då finna det inte så mycker för firman att göra än att börja leta orsak och åtgärda.
 
Visserligen men torra fläckar har ju varit blöta, det svåra är o veta när läckage sker. Det kan ju vara vid vissa väderomslag när det bildas extra mycket kondens under pannorna, om då duken läcker kommer det ju in.

Är det någon som tror att fläckarna inte beror på vatten?
 
Rickard.
Absolut är det vatten, men om det kommer in genom det nya taket, om det komme in vid omläggningen eller är gammalt men inget någon har tänkt på innan är mer osäkert.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Skulle som tidigare talare jaga läckorna vid oväder då det är svårt att bevisa vad som fanns där före/efter renoveringen.
Lägg ut svarta sopsäckar för att täcka ytan där ni tror det läcker lätt för att samla upp beviset.
Att mäta kan man också göra, men man brukar ha den turen att det torkat upp när det är dags om de är en liten läcka.
Lycka till!
 
Hade snarlika problem efter omläggning av tak, som takläggaren inte kunde/ville åtgärda. Lät en annan firma titta på problemet och det konstaterades att det inte var rätt gjort runt skorstenen. Antagligen har felet funnits hela tiden, även innan taket lades om och torde således inte vara orsakat av takläggaren som la om taket.

Felet var att inte också göra om plåtarbete med uppvik runt genomföringarna enligt konstens alla regler. Det var inte beställt, men jag tycker att takläggaren borde insett detta.

Så mitt tips, kolla om plåtarbete och uppvik är gjort på rätt sätt. I mitt fall droppade det inte in vid skorstenen utan flera meter sidledes.
 
Köp en enkel fuktmätare finns på Biltema. Eller Jula och kolla om det högre fuktkvot på de synliga ställena . Sen tar du det vidare med takfirman
 
Får göra så, upp och mäta så ofta som möjligt
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
D Diablito skrev:
Visserligen men torra fläckar har ju varit blöta, det svåra är o veta när läckage sker. Det kan ju vara vid vissa väderomslag när det bildas extra mycket kondens under pannorna, om då duken läcker kommer det ju in.

Är det någon som tror att fläckarna inte beror på vatten?
Om det är kondens är det vänlig eller ska det fixas på något sätt?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.