B
Vi har precis fått taket omlagt. I onsdags när snön blåste vertikalt mot huset så kom det antagligen in en hel del snö under pannorna. Dagen efter strålade solen och då märkte vi att det var en blöt fläck i trappan under ett takfönster. Tittade upp mot taket och kunde konstatera att det satt vattendroppar i innertaket strax ovanför takfönstret. Klättrade upp på vinden och såg i ovankant av fönsterinfästningen spår av fukt i trät. Innertaket har blivut rejält blött på ett begränsat område. Hantverkaren som gjorde jobbet kommer på måndag för att rätta till detta. Är det något speciellt jag bör tänka på i samband med åtgärden? Vill ju inte att fukt ska byggas in.
 
B
Kanske lite förtydligande till första inlägget. Vad jag menar är vad bör jag kontrollera att de verkligen gör när detta åtgärdas. Så att jag ser till att de gör det ordentligt mao.
 
B
En fråga till er erfarna husägare. Man säger från byggarens håll att detta läckage kom därför att snö blåst in och sedan töat dagen efter då det var soligt och varmt. Borde inte samma fenomen då ha uppstått när det regnade kraftigt ett par dagar innan de nya pannorna kom på plats i höstas?
 
Man har ju underlagspapp för att förhindra att detta kan hända... Den skall vara tät i sig själv.
 
B
Det är klart att snö som hamnar i en liten "driva" smälter och ger vatten ifrån sig på ett annat sätt än regna. Men det ska ju ändå hålla tätt. Man kommer med en byggfläkt imorgon för att torka upp skivan i taket. Vi har för mycket snö nu så de kan inte lyfta pannorna och leta efter läckan. Mer snö att vänta imorgon, bara att hålla ut ett tag till verkar det som...usch
 
B
Nu har man varit här och satt en liten byggfläkt på vinden vid ovankanten av takfönstret. Det kom fram att man inte hade satt en plåt ovanför fönstret som skulle avleda vatten av den anledning att det inte satt någon där tidigare. Nu ska de montera en sådan i alla fall.
 
B
Nu har byggaren varit och mätt efter fuktighet i taket och kring fönstret. Säger att han inte hittar onormala värden. Nästa åtgärd blir en plåt som avleder vatten placerad strax ovanförfönstret samt att täta framför takpannorna ovanför fönstret där de menar att snön har trängt in. Verkar detta vettigt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.