Hejsan !
:p
Vi har äntligen bestämt oss för att kolla priser osv.
Vi har bestämt oss för vilket hus vi vill ha, men nu undrar jag.

1. Kan man få ett fritidshus/åretruntboende/permanentboende värderat så högt att man slipper topplånet?
(Har nämligen en väninna som sa att de slapp topplånet) ??? ???

2. Vi vet vilken tomt vi vill ha, men kommunen har kösystem. >:( :(.... en annan tomt vi är intresserade av ägs av en privatperson, som inte får stycka av tomter för att kommunen sagt det?? Kan det va möjligt att kommunen kan bestäma det?? :p ??? :(

3. Jag har kikat här på forumet efter kalkylerin för arbete mm. men inte hittat nåt direkt.
Finns det fler webbsigter för att kunna kalkylera själv kanske?

4. Vad har ni för månadskostnad, ni som byggt för runt 1 miljon kronor? ALLT INRÄKNAT!! ;D

5. Finns någon här som bygger eller byggt i BOrås?

Nu e jag helt förvirrad, det finns massor att fråga om, men jag kikar runt på forumet igen en sväng, så återkommer jag med fler frågor sen!

FÖRRESTEN !
Vilka hjälpvilliga människor det finns här !
HÄÄÄRLIGT !
 
1, Självklart KAN ni få det värderat så ni slipper topplån, beror dock helt på vad och var ni bygger. Vanligtvis accepterar bankerna bottenlån upp till 75-85% (under vissa omständigheter 90%) av marknadsvärdet…så det beror helt på hur hög er produktionskostnad blir i förhållande till ”genomsnittligt” marknadsvärde för liknande fastigheter…

2, Ja, i planbestämmelserna finns regler för avstyckning. Det kan ex. finnas gränser för hur stor en fastighet måste vara för att avstyckning skall tillåtas. Kontakta bygglovenheten/stadsbyggnadskontoret i er kommun för att få svar.

3, Tror det finns få ställen där man förutsättningslöst kan räkna på entreprenadkostnader. Detta då det normalt kan skilja MYCKET mellan olika byggen. För en generell vägledning kan ni titta på:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=3573&lngCategoryID=1403, där finns i alla fall en del tips. Annars kan ni ju söka här på forumet och försöka bilda er egen uppfattning utifrån just era förutsättningar.

4, Tror inte att det är många (om ens någon) som byggt hus för 1mkr, ”ALLT INRÄKNAT”…såvida det inte gäller rena fritidshus/sommarstugor.

5, Gör det garanterat... ;D

Alter ego

 
Går ju att bygga med Älvsbyhus under 1 mille...kanske även lösvirke ?
 
Angående fråga 1:

det beror ju på hur stor andel av totalbeloppet du tänkt att låna.

Tänk på att räntorna är låga nu, och låna inte mer än att du kan behåla huset om räntan går upp till 7-8%.

Bättre att uppgradera huset undan för undan med egna pengar än att låna för mycket !


Lycka till :) ;) ::)
 
Ninisen skrev:
5. Finns någon här som bygger eller byggt  i BOrås?
Vi har byggt (90) och förhoppningsvis bygger vi igen till hösten, allt i Borås (Sjömarken/Sandared).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.