Verkligen ingen husexpert... men jag ligger några månader före ::)
Grattis!
Det bästa rådet jag har är: tänk genom allt många gånger! Du kommer under resans gång ändra åsikt om massa saker, därför är det bra att inte måla in sig i ett hörn. Börja med enkla saker som tar tid och är billiga, tex. Renoveringsgips på väggar som du skall spara, plocka bort lister och sånt som du inte tycker om. På så sätt får du lite känsla för huset och hur du vill ha det.
Vad det kan tänkas kosta... massor! Men det beror på vad du gör! Själv river jag ut ALLT och börjar om från början, det kommer nog sluta på 200 kkr eller så.
Lycka till och håll oss uppdaterade!
 
http://www.easynut.com/gallery/album00

är ett hus byggt 45... så antar att ditt är likvärdigt... kanske kan ge dig några tips...

börja inne och renovera dig utåt mot dörrarna... ovan och ned... mm mm...

skaffa INTE barn innan ni är klara, var ett "misstag" som vi gjorde ;D

var inte rädd att ändra planlösning, kolla dock med kunnig om vägg är bärande och dylikt...

avlopp är lätta att flytta om du har källare tex, så se inget som en omöjlighet... se bara möjligheterna

keep on renovating dude
 
Om du inte redan är klar... Börja med ett sovrum, sedan kök, bad/toa och sen resten. Det viktigaste är att det finns någonstan där man känner sig ren och sedan att man kan laga mat osv.
 
Gå igenom huset i följande ordning
1 tak fönster, ytterdörr
2 våtutrymmen bad dusch
3 kök
4 övriga rum

Ta ett område i taget och gör klart. Börja inte och småhatta på flera ställen samtidigt. Gör upp en budget och fördela den på de olika områdena innan ni börjar. Då kan ni ju prioritera de olika områderna
Detta är mitt förslag forumet kanske har andra synpunkter
 
larsu skrev:
Gå igenom huset i följande ordning
1 tak fönster, ytterdörr
2 våtutrymmen bad dusch
3 kök
4 övriga rum

Ta ett område i taget och gör klart. Börja inte och småhatta på flera ställen samtidigt. Gör upp en budget och fördela den på de olika områdena innan ni börjar. Då kan ni ju prioritera de olika områderna
Detta är mitt förslag forumet kanske har andra synpunkter
Japp! Sätt in ytterdörran sist, för du kommer bära in (och ut) så mycket skräp genom dörren att det är omöjligt att inte slå i och sabba dörren. Trist på en ny och fin dörr....:)
 
Välkommen till samlingen av renoveringsobjekt i Nacka! *Skaffa en släpvagn, du kommer att transportera MYCKET saker, både hem och till tippen!
*Handla inte på närmaste byggvaruhus, kolla tex med Byggmax först innan du lastar isolering på närmaste stället...
Ha ingen panik, du kommer ändå att spräcka tidtabellerna, bo in er och fundera vad som är mest värt att satsa på så att alla projekt inte sätts igång direkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.