Hej,
Jag är helt ny på forumet och hoppas jag hittat rätt med att posta i detta forumet.

Vi har precis köpt ett gammalt hus (murarmästarvilla från 1939) i Malmö.Huset består är byggt med dubbelmurade väggar har ett brutet sadeltak i eternit. Idag värms huset upp med fjärrvärme men hade från början oljepanna i källaren. Ventilationen var då självdrag. Idag sitter det en fläkt i badrummet som går hela tiden. Vinden och källaren inte uppvärmda. Fönstren är orginal (sidohängda) och inte särskilt isolerande.

Vi önskar givetvis att få ner uppvärmningskostnaderna och skulle vilja inreda vinden för att utöka boytan.

Eftersom ingen av oss är experter inom området tänkte jag det vore klokt att ta in lite åsikter kring detta. Vilka åtgärder ska vi börja med? - Byta fönster?
Hur gör vi för att inte fukt/mögel blir ett problem när vi isolerar t.ex. vinden?

Någon som har ett tips på konsultfirma i Malmöområdet som skulle kunna göra ett hembesök och ge rådgivning?

tack på förhand.
 
En snabb, enkel åtgärd som snabbt sänker uppvärmningskostnaderna är att sätta in en luftvärmepump. Sådana brukar betala sig på några år.

Hur ser kostnad och energiförbrukning ut idag?
 
uppvärmningskostnaden är, enligt energideklarationen, ca 35 000:- / år.
 
Innan man slänger in en LVP ska man kolla avtalet på fjärrvärmen om man kan säga upp den bara sådär.
 
TFX tror jag e bättre efterssom de lvp:er jag sett inte ventilerar alls, å fjärrvärme skall det väl vara bra ekonomi i?

Edit: stavar ju som en krata ;)
 
Redigerat:
TFX tror jag e bättre efterssom de lvper jag sett onte ventilerar alls, å fjärrvärme skall det väl vara bra ekonomi i?
 
13th Marine skrev:
Innan man slänger in en LVP ska man kolla avtalet på fjärrvärmen om man kan säga upp den bara sådär.
Tanken är inte att säga upp fjärrvärmen utan att komplettera den.
 
Yay ett riktigt tangentbord.

Nu jobbar jag med datorer och inte hus och ventilationer men som jag har förstått det hela.

Hus som tidigare har haft en varmskorsten och självdrag , fungerar skapligt tills man tar bort den varma skorstenen. tex genom att byta från olja till fjärrvärme.
Dessa husen var dessutom ganska otäta. = bra ventilation

Ju mer man tätar desto mer fukt / mögel får man på konstiga ställen.

fläkt i badrummet är inte som jag har förstått det ens i närheten av vad som behövs.
Man måste ventliera mera.

Jag anser att ett Frånluft Tilluft värmeväXlande FTX system är rätt lösning. Ja det blir lite dyrare och några ventilationskanaler lite här och där men det kan det vara värt.

I korthet skall man suga ut luft från bad, to(kolon)or och kök och blåsa in luft i sov och Vrum. Systemet tar då tillvara på värmen från den utgående luften.

Alternativt borra hål i alla fönster för friskluft och skaffa fler utfläktar från bad kök oliknande.

Annars kommer som jag har förstått det allt annat ni gör för att spara uppvärmningskostnader bidra till fukt och mögel i väggar och eller på vinden. Alternativt kommer ni bo inne i en vårbastu.

Inga luftvärmepumpar som jag har sett har någon ventilationsfunktion utan det är bara kyl/värme medium som passerar genom väggen.

Mitt råd till er är att ni först löser er ventialtion sedan börjar täta huset och tilläggsisolerar.
Så har jag valt att göra i mitt nya hus som har liknande situation som ert.

Edit ändrade : till (kolon) efterssom jag inte ville ha en :surprised: i ordet to:surprised:r ;)
 
Redigerat:
Swamp, kan du berätta mer om hur din installation ser ut?
Lyckas du kombinera fjärrvärmen med frånluftsvärmepumpen?
Hur drar du frånluftskanalerna? - Använder du den gamla stocken?
 
Nja. Den är inte ännu... Den är i görande så att säga.
Vi har bara haft huset i 1.5 månader typ och håller på att tapetsera om och ta bort de möbelformade mögelfläckarna på väggarna som är ytterväggar.

Väntar på en ritning från ventilationsbutiken.se som varit väldigt tillmötesgående mot mig som envis vill förstå allt kund.

För 5 år sedan bytte den tidigare ägaren från olja till luftvärmepump och den ventilation som fungerat sedan 24 när huset byggdes slutade fungera och fukt och mögelfläckar bildas lite varstans.

Min plan är ett tfx system med aggregatet på vinden med in och utblås genom taket. Vår skorsten är husets kärna och stor som 17, jag vill inte försöka ta mig in i den, men det hade säkert fungerat om man vill. Köksfläkten går igenom skorstenen idag.

Utsugen blir i kök och toa på entreplan, samt från bad och tvättstuga på övreplan. Inblås i sovrummen och i vrum.

Källarplan låter vi ventileras med vanlig utfläckt efterssom vi vill ha det svalare och det aldrig blir något annat än verkstad och föråd där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.