Ska montera ny köksfläkt i föräldrarnas hus.

Sotaren var där nyligen och i och med att det skulle göras om så gjorde han ingen sotning då.
Däremot sa han att "-Så får det inte se ut idag"

Mina fråga är vad jag måste göra åt den befintliga imkanalen när jag nu ska sätta in en ny fläkt ?
Jag har läst ang "imkanal 2010" men såvitt jag förstår så gäller det nybyggnation ?

Jag var själv inte med när sotaren var där så jag är osäker på vad han syftar på, men jag gissar att slangen genom bjälklaget är det han menar. Sotaren har endast kollat bakom kryddhyllan och ej varit uppe på vinden och inspekterat övriga delen av imkanal.

Hur mycket av kanalen är det som ska kunna sotas ?
Så som det är byggt idag kan jag inte tänka mig att det går att sota hela kanalen ända till murstocken. Helt vågrätt rör uppe på vinden som har flera 90böjar och har nog en total längd av ca 10-15 meter.

Tilläggas kan att det nya röret från fläkten ska gå centrerat och inte till höger som det gör idag så nytt hål i taket ska göras, allra minst måste röret på vinden kortas.

Kanalen från köket och upp i bjälklaget.
img0700y.jpg

img0701d.jpg

img0702o.jpg


På vinden går detta rör som är icke isolerat och ligger helt emot golv och vägg, liten renslucka finns.
Sedan går röret igenom väggen på bilden och in i en annan del av vinden. Gör en 90 böj , går ca 5-10meter , 90böj , ca 1.5meter och sen in i murstocken. Hela den delen av kanalen är isolerad. Ingen aning om där finns nån mer renslucka.
img0769jd.jpg
 
Är jag blind eller finns det ingen "redigera"- knapp ?!
 
Redigera-knappen finns bredvid citera/rapportera.
Men bara ett tag. Sedan försvinner den.
Antar att forumägaren blev less på att folk raderade alla sina inlägg när de fick mothugg/avslutade sina konton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.