Hej,

Mitt hus är byggt på sent 1800-tal med en begränsad boyta på nedervåningen och med en oinredd vind som skall inredas med tiden.
I somras rev jag upp golvet på övervåningen och sög ut spånet som anvånts till isolering. Eter detta anlitas en firma för att göra vad som krävs innan vintern kommer, dom lägger vindduk i botten, förstärker med reglar på befintliga golvåsar, isolerar med lösull och lägger på golvspån.


Jag gick upp på övervåningen för att kolla läget och får se att spånskivorna har rest sig och fuktig luft trängt upp genom bjälklaget och ut mot timmerstommen, jag trodde att det dragit fram ett lokalt snöoväder på min övervåning! Lyckas få in ett par fingrar för att känna under spånskivorna, ja ni vet kanske hur det känns att trycka in fingrarna i en snödriva med blötsnö, inte riktigt så illa men nära på!. Jag tar fram en hålsåg och borrar ur en bit mitt på golvet på ett par ställen, rimfrost under hela jvla golvet, yeees!!!

Jag kontaktar firman och dom kommer fram till att såga bort golvspånskivorna och låta det stå öppet resten av vintern för då kommer fukten som finns i lösullen att försvinna av sig själv påstår dom, så min fråga lyder - Stämmer det? Det kommer ju fortfarande att komma upp fuktig luft från nedervåningen som går igenom isoleringen! Bör tillägga att självdraget på övervåningen är konstant.

Jag ifrågasatte angående vindduken som ligger i golvet - borde det inte vara plast mot den varma ytan? får till svar att - Nej då hade det varit ännu värre...

Det är mitt första inlägg i detta forum, ni ska se att det blir fler...



Mvh
 
  • Gilla
sir_erken
  • Laddar…
Välkommen till ByggaHus Syltkrukan!

Du har nog väldigt rätt. Isoleringsföretaget visste inte vad de gjorde.

I ditt fall kanske isolering med cellulosafiber, som kan magasinera fukt, hade varit bättre.

Men det är mycket som inverkar, och vi vet ju bara lite grand om ditt läge än så länge.
Vi får jobba vidare med att hitta en lösning.
Här finns många kunniga "isoleringsexperter".


PS
Gillar dit användarnamn!
 
  • Gilla
Syltkrukan
  • Laddar…
Njae, jag är ingen expert, men att ha absorberande isolering tror jag bara hade blivit värre. Sett till min egen erfarenhet av "klimatvind" med dålig isolering/täthet mot bostadsdelen är att det bara finns två sätt. Antingen se till att fuktig luft inte tar sig upp, eller att ändra klimatet (värma) vinden s.a. fukt inte kan fällas ut. (När det rör sig om fukt från bostadsdel då. Vi har ju inte luft utifrån som kondenserar mot insidan vindstak här eller dylikt).

Mitt hus förlitade sig på den andra metoden i 50 år, dvs värmdes genom skorstenen. Men iom avslutad eldning och senare fjärrvärme så blev det problem med påväxt. Själv gick jag på den första metoden istället, dvs installerade mekanisk frånluft s.a. jag fick ett undertryck på den uppvärmda våningen och slut på transport av den fuktiga luften upp på den kalla vinden. Slut på problemen, ingen vidare påväxt.

Men, som min besiktningsman sade. "Man får nog bita i det sura äpplet och inse att varje hus är en individ. Det som funkar för en, blir katastrof för en annan beroende på en massa inverkande faktorer; läge, klimat, användning osv. osv. osv. Så det är svårt att ge generella råd,"
 
Njaa, skulle nog blivit bättre med cellulosa, skall inte ens försöka mig på att förklara varför (Har dock fått det förklarat för mig ett antal ggr).

Skulle dock gissa att fukten transporterats dit genom konvektion, så stryp självdraget uppe och öka frånluften nere.
 
Du skriver att övervåningen är oinredd...är den oisolerad också? Om den är isolerad så skulle nog jag sätta på en värmefläkt där, samt kanske en avfuktare. Att ta bort skivorna för att låta fukten i isoleringen försvinna skall du absolut göra, sedan om det hade varit bättre eller sämre med cellulosafiber har jag ingen aning om men känslan är att det skulle ha varit bättre. Men det är ju så dags nu :)
 
GzO skrev:
Njaa, skulle nog blivit bättre med cellulosa, skall inte ens försöka mig på att förklara varför (Har dock fått det förklarat för mig ett antal ggr).
Du skulle inte vilja göra ett försök? Om det fälls ut fukt redan i bjälklaget så är det väl inte bättre med isolering som kan suga upp den? Eller klarar sig cellulosan om den får stå fuktig? Jag kan tänka mig att det skulle kunna fungera om det är en cyklisk utfällning (t ex fuktig uteluft som kondenserar mot ett kallt innertak) där det finns chans till avdunstning emellan. Men det måste vi ju vara långt förbi när det fäller ut så mycket vatten att golvet reser sig?Men jag är som sagt ingen expert på det här, men jag lär mig gärna.
 
Det är väl så att sådan isolering kan hålla fukt en längre tid, för att "släppa" den när det (luftfuktigheten) blir torrare?
 
OK, men så här mycket fukt kan den väl inte klara? Och man borde väl ändå få mögel? I närliggande konstruktion?
 
Nej det borde ju finnas en gräns för hur mycket fukt den kan buffra. Utan att egentligen ha en aning så tänker jag mig att cellulosaisoleringen absorberar fukten medans glasfiber/stenull inte gör detta...vilket borde innebära att omgivande material då utsätts för mer fukt. Men som sagt, endast spekulation och det finns nog en gräns för hur mycket fukt sådan isolering kan "ta hand om".
 
Vi låter Isover svara på det (Dåligt skrivet så tolka det rätt :) )

Byggmaterial kommer inte bara i kontakt med fuktig luft utan kan också utsättas för direkt väta, t.ex. vid nederbörd eller läckage. Materialet kan då suga upp vatten genom kapillärsugning. Vatten kan sugas långt in i vissa material eftersom hålrummen är väldigt små och de porer som inte fyllts hygroskopiskt (vattenånga från luften) kan då också bli fyllda. Glasull och stenull har ingen kapillär förmåga p.g.a. att luftspalterna “porerna” är väldigt stora. Om vatten skulle tränga in i materialet p.g.a. en vattenskada, kommer vattnet att dräneras bort efter att vattentrycket släppt. Mängden vatten som lagras kan vara flera gånger större än det som lagrats hygroskopiskt. För trä kan det t.ex. röra sig om en fuktkvot på 180 % och för tegel en fukthalt på 300 kg/m³.
 
Redigerat:
Måste säga att det här verkar vara ett riktigt seriöst forum med folk som engagerar sig, riktigt kul!
Hur som helst så är spångolvet upprivet nu och det översta lagret isolering är bortplockat så nu är det bara till att vänta och se om det torkar...
 
Vad händer om närliggande konstruktion angrips av mögel, stannar det av om det torkar??
 
Ja, det stannar av. Så länge som du inte får mer fukt tillfört. Tipset är att försöka få det upptorkat så snabbt som möjligt, med värmefläkt/avfuktare beroende på.
 
Antar att fukten kommer från bottenvåningen. Vilket i så fall betyder att det inte är vind-/lufttätt mot nedervåningen. Detta är inget att förvånas över. Det är i det närmaste omöjligt att få i gamla hus. Det är därför det i princip alltid är bättre, enklare och billigare att använda gamla metoder och material i gamla hus. Väl packat spån är vindtätande till skillnad från ullen. Om luftläckaget har funnits tidigare, dvs innan golvplank och spån togs bort, så hade det antingen redan varit fukt-/mögel-/rötskadat eller också inte. Om inte, så betyder det att trä/spån/timmer har klarat att hantera fuktbelastningen.

Så, mitt råd får nog bli: tillbaka på ruta ett. Vid tjänlig väderlek ta bort ullen och hitta var varm inneluft smyger upp på vinden. Kolla virket så att det inte är ruttet, och sedan täta omsorgsfullt. Ska du ha isolerad och uppvärmd övervåning så behövs ingen plast (i mellanbjälklaget).
 
  • Gilla
Syltkrukan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.