Installerad sedan två veckor i 1,5 plans gavelradhus. Rätt öppen planlösning nedre plan men inte ens i kök/allrum där den installerats har det någon gång blivit den temp som jag ställt in innedelen utan som mest 19 gr. Ut till närmsta rum, dvs hall (med ytterdörr är det endast 16,5 grad trots 95 cm bred öppning. Och man märker direkt i öppningen mot hallen en markant tempskillnad! Då har pumpen ändå varit inställd på högsta fläkt och 25 gr i över en vecka.
Råd?
 
För klen pump ?
nått som gick fel vid inst, klämda rör, Gasbrist, fel på innetemp givaren ?
Har du ingen garanti ? Ringt installatören/ försäljaren å frågat ?

edit: å den står i rätt läge på fjärran dvs värme läge ?
 
Tack! Någon läser min fråga!! Svar: JA på alla dina frågor Malten! Håller på att bli förtvivlad på detta. Har termometrar i alla rum, läser av, dokumenterat två ggr/dag och rapporterat till min installatör. Allt för att ha fakta att bevisa med. Verkar vara en seriös installatör med 20 års erfarenhet så jag hoppas han löser detta. Nu är ju hål gjorda på ett ställe och vill mycket ogärna byta placering av ute- och innedel. Dina sista frågor har jag funderat över men inte vågat ställa ännu. Men något måste ju vara fel. Har verkligen gjort konkret research innan jag valde denna pump.
 
Ursäkta; menar naturligtvis att jag inte ställt din fråga nr 1- 4 ännu till min installatör.
 
Får du kondens/frost/is på utedelen?
Enklaste sättet att kolla om värmepumpen fungerar, kalla på full värme och du skall se att utedelen blir frostig (nu på vintern),
 
  • Gilla
vipet001
  • Laddar…
Ja, har sett det. Inte just idag då det är/varit plusgrader senaste veckan.
 
Hur stort är huset. Om det inte är enormt så skall pumpen klara att värma huset, speciellt nu när det är + grader ute.
gör så här. Ställ pumpen högsta temp. och fläkt, mät sedan efter 5-10 min utblåsluften precis vid vingarna. Notera även ute och innertemperatur när du gör undersökningen.
givetvis måste du ha heatläge på pumpen. Men det förutsätter jag att du har redan
 
Redigerat:
  • Gilla
vipet001
  • Laddar…
Blir det frost på utedelen bör värmepumpen fungera, är den på för lite effekt?
Brukar sitta en märkskylt på utedelen hur mycket värme den kan ge.
 
  • Gilla
vipet001
  • Laddar…
Den skall enligt uppgift på deras hemsida ge 3,7 kW vid -15 ute. Borde då kunna leverera mellan 5-6 kW om det är några plus ute.
 
  • Gilla
vipet001
  • Laddar…
Tack! I morgon ska jag diskutera detta med installatören igen.
Gjort enl dina råd öringen; ytan som ska värmas upp är 72 kvm BV och 68 kvm på ÖV. 45 gr i utblåset vid ställd på högsta temp 30 g, Utetemp då 2.5.
Efter nästan 2 tim är innetempen i rummet där innedelen är placerad, knappt 20 gr, i angränsande hall och vardagsrum 18 gr samt på ÖV 18 gr.
 
Va kom installatören fram till då ?
 
Inte fått någon kontakt ännu.
 
Installatören kom fram till efter att ha gjort den tredje mätningen på både ute- och innedel att pumpdelarna är OK. Men det är ngt mystiskt med luftförflyttningen i mitt hus! Den värme som nu blir stannar mesta delen kvar i det stora kök/allrummet där innedelen är placerad. Men det är flera nivåer av gradantal om man mäter på tre höjder fr golvet. Samt att det känns som en kalluftsbarriär ca 20 cm utanför 95 cm breda öppningen till hallen!
Vi har nu senaste dgr prövat med att ha en bordsfläkt som blåser ut mot hallen för att se om man kan förflytta varmluften. Aningen bättre. Men fortfarande endast ca19-21 gr i kök/aalrum (på olika höjder o ställen. Sedan minskar det drastiskt ut i hallen och angränsande vard.rum till ca max 17,5 gr och på ÖV ca 16-17 gr. Trots att jag kört på 25 på medelfläkt och 25 gr inställt på pumpen i två dygn.
 
Om pumpen ger 45C så borde temp i köket vara 25-30C efter några timmar.
Eftersom så inte tycks vara fallet så betyder det att den ger 45C endast kortare stunder. Kanske för att den kör avfrostning ofta/länge? El som tidigare nämnts är för klen helt enkelt, men det borde en professionell installatör kunna avgöra på två röda sekunder.
Nånting är inte rätt med pumpen el dess inställningar.
Om den inte ger tillräckligt med värme - varför har ni den då inte konstant inställd på max värme?
Tempangivelsen på önskad temp behöver inte ha så mycket med verkligheten att göra. Jag brukade ha min LLVP inställd på 25C hela vintrarna, vilket gav en rumstemp på ca 20C. (Ett rum på ca 32m2 och en mindre pump med nominell effekt på någonstans 4-5kW; Panasonic ... 09, den större modellen hette Panasonic ... 12 och gav någon dryg kW mer tror jag).

Temperaturen kommer att vara högst i köket, och sedan falla grad för grad ju längre bort i huset man kommer från den.
 
  • Gilla
vipet001
  • Laddar…
Testa att ställa utblåset på innerdelen ner mot golvet, högsta hastighet och börvärdet då högt det går.
Du borde få 30gr varm i kök/allrum där pumpen sitter om den fungerar rätt, klarar den inte ens det så måste något va fel på pumpen.
 
  • Gilla
vipet001
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.