Fick igång min luftvattenpup igår. Manualen lämnar ju övrigt att önska men systemet är iaf igång med tycker inte att driften är helt logisk... och någon detaljerad förklaring till hur den styr finns ju inte.

Jag har kopplat mot acctanken på 750L. Jag har inga extra prylar utan styr med deras medföljande gränssnitt med väldigt begränsade möjligheter att styra saker...

Man styr mot en utetemp kurva att syra efter vilket sätter ett börvärde mellan 35-50 deg beroende på utetemp.

"Styrlogik" är inställd på framledning. (panelen sitter i källaren så rumstermostat som är ett annat val är inte så intressant). Gissade att detta skulle innebära ett börvärde på vattnet i tanken men det visade sig inte vara fallet

Inställningen heter förvisso "Framledning" så jag gissar att återkopplingen alltså bara är vad framledningen blir men det är ju helt kasst.

Exempel: Kompressorn startar, får in typ 36 gradigt vatten och så fort framledningstempen tickat upp några grader så stänger den av. Börvärdet är ju inte på något sätt en önskad temp på vattnet i acctanken. Cirkulationspumpen varierar även varvtalet på okänt vis vilket i sin tur påverkar framledningstempen...


Iaktog vad som hände under en period....

1. Typ var 5e minut startar cirkulationspumpen och känner av vattentempen (ingen info alls i manualen vad jag kan se exakt vad som styr detta så det lär väll inte gå att påverka...)

Detta är ju helt onödigt att göra det så ofta eftersom jag har en acctank (vilket ju dessa pumpar bör vara anpassade för eller iaf gå att ställa in mot...)

under 6h drift igår så starta kompressorn n 4-5ggr och gick endast några minuter i taget (testade att höja börvärdet rejält och då tuffa den på.... ) Så varför dessa korta start/stopp?? även om det är varvtalsstyrt så är det helt onödigt med tanke på trögheten i systemet.

Skulle även vilja kunna styra när den ska vara igång för att styra på spotpris men det är nog bara att glömma med denna enkla styrpryl. finns "tyst 1" "tyst 2" "tyst 3" men det framgår inte exakt vad detta innebär utan bara att det är olika nivåer på reducera ljud....


Hoppas att någon har samma installation och kan upplysa mig om ovan oklarheter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.