Lucky2015
...Man bygger ett undermåligt nät. När sedan förbrukningen ökar så ska kvalitén på Netflix etc. sänkas. De har ju uppenbarligen inte brist på kapacitet men sänker ändå kvalitén. Detta till bekostnad av kunderna som inte får vad man betalt för medan de tjänar pengar. Orimligt.....
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Mats-S
Ren BS att internet hotas att gå ner pga att hela världen skulle sitta 7/24 och streama pga corona
Åter ett beslut fattats i panik av okunniga politiker påverkade av okunniga lobbyister. Just nu verkar det som all logik och sans ställs åt sidan när politiker ska bräcka varandra med beslut som alla hänvisar till corona ...

Så streama på gott folk :)
 
  • Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lucky2015
A AndersS skrev:
Du har inte läst.
Det är ett EU-önskemål och där de stora svenska operatörerna inte stryper något eller har kapacitetsproblem.
Finns artiklar om det men du får söka själv, men för att jag är så snäll får du en här
[länk]
Läste den länken tidigare. Jag fick sämre bild på Netflix häromdagen och har det fortfarande. Jag kontaktade då Netflix som sa att de sänkt kvalitén i 30 dagar. De sa bland annat att många servrar ligger utanför Sverige. Jag tyckte att jag skulle få prisavdrag men det vägrade de trots att jag betalar för deras dyraste paket.
 
Lucky2015
Mats-S John Smith skrev:
Ren BS att internet hotas att gå ner pga att hela världen skulle sitta 7/24 och streama pga corona
Åter ett beslut fattats i panik av okunniga politiker påverkade av okunniga lobbyister. Just nu verkar det som all logik och sans ställs åt sidan när politiker ska bräcka varandra med beslut som alla hänvisar till corona ...

Så streama på gott folk :)
De glömmer bort att nämna att när alla sitter hemma så minskar trafiken på arbetsplatserna och den totala förbrukningen borde ju inte kunna stiga så mycket att Internet rasar samman. Då är det ju något allvarligt fel. Dessutom betalar man ju för exempelvis 100/100 uppkoppling och man kommer aldrig upp i det även om alla i bostaden använder Internet. Så håller med om att det är rent BS.
 
Däremot har jag märkt lite spärr i mobilkoppling till visst bostadsområde där troligtvis basen haft max uppkopplingar. Fick det bekräftat av kollega att det ibland inte gick att ringa.
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
De glömmer bort att nämna att när alla sitter hemma så minskar trafiken på arbetsplatserna och den totala förbrukningen borde ju inte kunna stiga så mycket att Internet rasar samman. Då är det ju något allvarligt fel. Dessutom betalar man ju för exempelvis 100/100 uppkoppling och man kommer aldrig upp i det även om alla i bostaden använder Internet. Så håller med om att det är rent BS.
Jag antar att man förbrukar mycket mer data bör man arbetar Herman. Fler skype-möten och så vidare.
 
Betänk att de flesta näten till folks hem är optimerade för 70-80% nerladdning och 20-30% uppladdning så det är inte bara en fråga om trafikvolym men även riktning och krav på de specifika tjänsterna.

Att ungarna streamar, surfar och spelar dagtid (när de egentligen borde plugga) är egentligen samma användarmönster som kvällstid men nu kanske detta sker samtidigt som mamma/pappa är med på en videokonferans med hög upplösning som är en symetrisk trafikström som i värsta fall (för nätet) är HD/4K. Strömmen är förmodligen krypterad och i vissa fall via en tjänst som kan justera kvaliteten utifrån tillgänglig bandbredd men i vissa fall får sådan trafik över en VPN-tjänst så operatören inte ser annat än en ström av data. Sen multplicerar vi detta med lämpligt antal hemmarbetande personer och rätt snart kan operatören får klia sig i skallen och optimera på ett litet annat sätt.

Tänk även på att en operatör som hyr bandbredd av andra inte nödvändigtvis har samma bandbredd up och ner. Normalt eftersom trafiken ner till respektive hushåll är så mycket större kanske en operatör hyr ett antal våglängder på svartfiber eller en specifik bandbredd men detta inte nödvändigtvis är samma bandbredd som hyrs uppåt. Normala CDN/TIC-tjänster underlättar givetvis men endast för "normala" användarmönster ala konsument
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.