Hej,

har precis köpt ett gammalt torp i Östergötland. Det är byggt nån gång på 1800-talet och tillbyggt i samma stil runt 1960 nånting. Huset har nyttjats som fritidshus från 60-talet nån gång och sen dess varit kallställt varje vinter sedan dess.

Jag har ingen direkt erfarenhet från kallställda hus men det känns som att det borde bli åtminstone lika kallt inne som ute åtminstone efter ett tag? I söndags var jag nere och satte då in en temperaturlogger och det verkar som att inomhustemperaturen generellt ligger flera grader (mellan 2-5) över utomhustemperaturen. När jag var där var det -10 ute och då eldade jag en del och körde element, fick upp temperaturen till runt 17 innan jag åkte. Första dygnet sjönk temperaturen snabbt ner till runt -1, sen stabilisterades det. I går skall det ha varit runt -5 där nere utomhus men inomhus var det 3,2 som mest...

Jag är lite förbryllad då alla element är urdragna och huset är bara delvis isolerat i takbjälklaget. Det enda som kan alstra värme är min tellstick och routern till den men jag tror inte att de maximala 11 watt de förbrukar tillsammans förmår värma upp ett hus på 70 kvm.

Nån som kan förklara för mig? :)

mvh
Micke
 
Det kanske kan ha varit solen som lyst in genom rutorna och värmt upp? Antingen väldigt nära din logger eller faktiskt så pass mycket så att det faktiskt stannar kvar lite värme i huset...
 
Ingen aning utan gissar bara... Kan det vara så att temperaturen sjunker rätt snabbt när temperaturskillnaden ut/inne är stor men de sista graderna går riktigt trögt? På dagen värms huset upp något och innetempen hinner inte sjunka ner till utetempen på natten innan det är dags för dag och "naturlig" uppvärmning igen? Det är ju inte bara luften i huset som skall kylas, det är ju även väggar, tak, golv, möbler och så vidare. De grejerna funkar ju som värmemagasin... (Iofs också som magasin för kylan....)
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Har själv (förlåt Vi) har ett torp 37m² på gränsen mellan Södermanland & Östergötland har en Min/Max termometer som aldrig visar samma temp ute som inne (kallt ställt hus). En gissning är att torpargrunden/markvärme magganiserar värmen under vintern. Har vatten i källaren/pump utan frostvakt har aldrig frusit sönder, jo en gång -27°C och trasig mellanvägg i källaren (skadeangrepp se annan tråd) då sprack ringarna på våran gamla vattenpump.
 
Tack för input :)
det kanske är så att värme kommer ur grunden? Jag trodde nog att det skulle vara mer eller mindre exakt lika kallt ute som inne, speciellt när det varit mulet och jämnkallt.

ska köpa en logger till och kolla ändarna av huset samt ute, ska bli intressant att se vad som skiljer och om det följs åt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.