A
I Ironyh skrev:
Hej!

Jag har köpt in en ny induktionsspis som agerar konstigt från första starten. Har någon varit med om detta och kommit på någon lösning?
Rätt inkopplad?
 
Hej, off topic, men är den 70 bred?

Vart köpte du den?
 
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Hej, off topic, men är den 70 bred?

Vart köpte du den?
Den är 60 cm bred. Köpte den direkt från Electrolux Home. Sjukt bra service i butiken och de hjälper dig med det mesta kring köpet.
 
electroluxaren skrev:
Rätt inkopplad?
Den sitter med stickpropp så det borde väl bara gå att sätta in den på ett sätt?

Jag har inte kollat kabeldragningen i själva kontakten, men det känns som om det börjar bli dags för det, om jag inte missminner mig så hade du ett schema för kontroll som du delade med dig i min tråd där jag frågade om köpråd?
 
LKI66890SX/66850SX behöver nolla i uttaget, kontrollera det först.
 
Är kärlen kompatibla med induktion?
 
P Pligg85 skrev:
Är kärlen kompatibla med induktion?
Bra, fråga, den håller på trots att det inte är något på den
 
I Ironyh skrev:
Bra, fråga, den håller på trots att det inte är något på den
Som sagt, kontrollera att spänningen är rätt i uttaget. Dra ur kontakten tills du är säker på att den stämmer.
 
MultiMan
I Ironyh skrev:
Bra, fråga, den håller på trots att det inte är något på den
Du svarar på frågorna i fel ordning. Säkerställ att spisen är rätt ansluten elektriskt innan du gör något annat. Spisen kan förstöras om det saknas nolla i uttaget, t ex.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Du svarar på frågorna i fel ordning. Säkerställ att spisen är rätt ansluten elektriskt innan du gör något annat. Spisen kan förstöras om det saknas nolla i uttaget, t ex.
Jag har unge kunnat svara för jag inte varit hemma!

Laddar upp bilder på vad jag fått för resultat. Ser som om den kan vara uppochner då nillan är nere till höger.

Edit:
Oklart om jag fick med alla bilder depn mobilen
 
  • Person mäter spänning i ett eluttag med en multimeter som visar 233,1 volt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person mäter spänningen på en eluttag med en multimeter som visar 382.6 volt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Användning av multimeter för att mäta elektricitet vid öppet eluttag, med kakelvägg och trägolv i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person mäter spänning med en multimeter vid en öppen eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mätning av elektrisk spänning i en eluttag med en digital multimetrar, omgiven av vita kakelplattor och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I Ironyh skrev:
Jag har unge kunnat svara för jag inte varit hemma!

Laddar upp bilder på vad jag fått för resultat. Ser som om den kan vara uppochner då nillan är nere till höger.

Edit:
Oklart om jag fick med alla bilder depn mobilen
Mäter du mellan fas å jord får du 230v. Men nollan är uppe till vänster vanligtvis, och ser ut att va så i detta fall med, mät mellan L1 (uppe höger) och N (Uppe vänster)
 
RasmusR RasmusR skrev:
Mäter du mellan fas å jord får du 230v. Men nollan är uppe till vänster vanligtvis, och ser ut att va så i detta fall med, mät mellan L1 (uppe höger) och N (Uppe vänster)
Blir inte så stort utslag därimellan
 
  • Multimeter som visar 208,8 volt mot bakgrund av kakel och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har du matat spisen med 400V. Börja med att ringa en elektriker, se till att få en nolla i uttaget, sen ringer du Electrolux Service på 0771-767676 och ber dem komma och undersöka spisen om den inte fungerar efter du fått nollan kopplad. :)
 
RasmusR RasmusR skrev:
Då har du matat spisen med 400V. Börja med att ringa en elektriker, se till att få en nolla i uttaget, sen ringer du Electrolux Service på 0771-767676 och ber dem komma och undersöka spisen om den inte fungerar efter du fått nollan kopplad. :)
Kanon! Tack @RasmusR, @MultiMan, @Pligg85 och @electroluxaren Jag har redan ringt Electrolux för att skicka ut den servicekille. De i butiken var såå säkra på att det var koppat för att klara av en induktion. Nu kanske det löser sig på rätt sätt!

Nu gäller det bara att fundera på hur man hittar en elektriker som är bra och lagom dyr.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.