Jag har nyligen investerat i en bandsåg av vad jag hoppades skulle vara god kvalitet eller gärna bäst :), tyvärr är jag besviken...

Efter en del jobb med justeringar mm är det en fröjd att använda sågen, snitten blir i vinkel och utan drift, precis som man vill ha det.

Men... när den keramiska bladstyrningen är injusterad i höjd med bordet och man höjer bladstyrningen för att såga ett högre snitt börjar problemen, när jag kommit ungefär halvvägs upp rör sig bladstyrningen i sidled och bakåt så mycket att bladet hoppar ur styrningen. I toppläget ligger bladet helt framför och cirka 8mm vid sidan om bladstyrningen.

Jag har påtalat detta till säljaren som i sin tur frågat fabriken som låter meddela att detta är normalt och att man får justera om bladstyrningen när man höjer eller sänker för olika såghöjd.
Detta låter för mig helt otroligt, jag har ingen erfarenhet av stora bandsågar och hoppas på lite erfarenheter från er som har.

Hälsningar Joppe
 
Trist att behöva bli besviken.
Hur stor är bandsågen?

Rör sig bladstyrningen bakåt när du höjer den? Eller är det klingan som är längre fram nertill? (Dvs lutar klingan i förhållande till bandsågen vertikala axel)
 
Det är en Felder FB 510, och det är hela anordningen för bladstyrningen som inte rör sig parallellt med klingan.
Bandet är vinkelrätt mot sågbordet.
 
Min E.V. Beronius från 1910-talet har inga sådana problem. Inte heller den Sagar som en bekant har och inte den Raute som en annan bekant har och inte heller de nyare italienska sågarna som jag har varit i kontakt med i olika sammanhang.

Tyvärr har den där inställningen till verkktygs och maskiners funktionalitet spritt sig allt mer varefter billigimporten tar över världen. "Normalt" definieras som typiskt förekommande kvalitetsfel på maskiner från billigfabriken Ping-Pong Unlimited i Guangdong. Sedan försöker handlarna inbilla användarna att alla andra fabrikat också har de där kvalitetsfelen. Eftersom väldigt många "tillverkare" egentligen bara köper sina varor från billigaste underleverantör det vill säga från samma Ping-Pong fabrik så sprider sig myten.

En eloge till dig som inte lät dig luras fastän du tydligen är nybörjare.

Redigerat:
Medan jag skrev svarade du att den är en Felder. Felders sågar torde komma från tillverkaren Meber i Italien.
Om de vill leva upp till sitt namn borde din såg inte ha såna där problem.
 
Redigerat:
Jag hoppas och tror än att Felder löser problemet och att deras svar beror på att de missuppfattat säljarens beskrivning.
Med sågen följer ett protokoll på tyska som beskriver toleranserna, jag har översatt det så gott jag kan och får det till att toleransen på rörelsen får vara max 0,3 mm.
Jag klipper in texten så kanske någon med goda språkkunskaper kan säga om det stämmer.

Från Felder "in der obersten stellung der geklemmten bandführung wird seitlich eine rolle angestellt, dann wird mit der bandführung der gesamte weg abgefahren hier muss die rolle immer den gleichen abstand zum sägeband haben, die rollen darf das sägeband max 0,3mm verdrücken"
 
Att det rör sig så mycket, särskilt i sidled (lite framåt/bakåt får man aceptera pga det Frustrator skrev ovan) tycker jag inte du ska acceptera på en ny märkessåg. Antar att det vore rätt krångligt för dig att modifiera (flytta infästningar för mekanismen mm med svetsning som förstör lacken).
Är inte återförsäljaren beredd att göra några eftergifter? Kan du häva köpet och titta på annan tillverkare för det verkar ju onekligen vara ett måndagsexemplar du fått.

Edit: 0,3 mm låter mera rimligt som tolerans
 
Ärendet är så att säga pågående så det återstår att se vad som händer, jag tror som sagt att det kommer att lösa sig, med då jag bara haft en sliten Inca såg tidigare ville jag kolla med er andra vad ni har för erfarenheter.
 
joppe_73 skrev:
Ärendet är så att säga pågående så det återstår att se vad som händer, jag tror som sagt att det kommer att lösa sig, med då jag bara haft en sliten Inca såg tidigare ville jag kolla med er andra vad ni har för erfarenheter.
En fin uppgradering! Synd att det strular :thumbdown:
 
joppe_73 skrev:
Ärendet är så att säga pågående så det återstår att se vad som händer, jag tror som sagt att det kommer att lösa sig, med då jag bara haft en sliten Inca såg tidigare ville jag kolla med er andra vad ni har för erfarenheter.
Sådär illa beter dig varken men inca, delta-kopian från 40-talet eller min ejca. De är väl alla minst 20-40år äldre än din felder så rimligtvis borde din åtminstone inte fungera sämre. Vad är det som gör att bladstyrningen vrider? Skit i något spår? Sned-fräst spår?
 
Eftersom sågen knappt är uppackad så vill jag inte skruva på den innan jag fått besked från leverantören ang åtgärd, så jag vet inte vad som är orsaken, jag kan inte se något tydligt fel, men det är inget underverk när det gäller bearbetade ytor direkt.
 
Redigerat:
Ok, har du monterat på bordet eller kom det färdig monterat?
Tänker att antingen är det bladstyrningen som drar snett, eller så går den rakt men upplevs snett för att klingan är sne (men att bordet är intrimmat efter klingan, som då uppfattas rak)..

Lite bilder kan vi väl få se? ;)
 
Sågen levererades fullt monterad, jag har kollat av vinklar mm och allt verkar OK, sågen sågar helt perfekt så länge jag inte ändrar höjden på övre styrningen.

Bandsåg med bladstyrningen i bottenläge justerad, synliga justerskruvar och stålkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är bladstyrningen i bottenläge och injusterat


Närbild på nedre delen av en bandsågs bladstyrning i justerat bottenläge, synlig sågblad och styrkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är styrningen i toppläge, enbart upphissad inget annat ändrat.
Som synes har styrningen flyttat sig rejält både bakåt och i sidled.:(
 
Huvaligen!

Hur ser mekanismen ut och vad finns det för ytor som stången glider mot?
 
Det är en kuggstång, hela växeln är inkapslad så jag vet inte nu hur den är lagrad i chassiet. Jag vill som sagt inte skruva isär något mer innan Felder lämnat besked om eventuell åtgärd.
 
Jag tycker det är solklar reklamation, alt att en tekniker från Felder kommer o rättar till problemet om det nu räcker att byta några delar. Nåt är rejält snett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.