Hej!

Har nyligen flyttat in i ett hus med ett FTX-system. Huset är ett 2-plans "passivhus". Uppvärmning sker genom en Nibe Fighter 640p, FTX, vattenburen golvvärme på markplan samt solceller.

Mina kunskaper om värme-/ventilationssystem är obefintliga vilket säkert framgår av beskrivningen ovan. :)

Försöker nu dels få grepp om hur systemet fungerar (kan ju vara bra att ha koll på...) och dels komma till rätta med 2 problem vi upplever.

Problem 1: Högt "fläktljud" dels från själva anläggningen (står i tvättstugan så stör inte så mycket) och dels från en frånluftsventilation i vardagsrummet (stör betydligt mer) som ligger vägg i vägg med med tvättstugan.

Problem 2: Högtryckspressostaten på värmepumpen (felkod A 03) löser ut ofta. Ibland flera gånger om dagen. Enligt förra ägaren så kunde detta ske ibland när huset varit tomt längre men inte så här ofta. Enligt dokumentation från husleverantören A03-larmet ett känt problem som förebyggs genom att termostaten på toaletten ska stå på max och resterande rum på max eller "högt värde". Detta verkar dock inte hjälpa nämnvärt...

Lite bilder kanske kan vara till hjälp...

Kontrollpanel för Nibe Fighter värmepump med digital display som visar 01:39 och olika inställningsknappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inställningar på värmepumpen

Digital termostat för värme- och ventilationssystem med vred och display visande temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inställningar för själva ventilationen gissar jag? Har dock ingen instruktion på den.

Två analoga temperaturmätare för värmesystem, inställningar okända, nära rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temperatur på till- och frånluft kanske?

Panel av värmepump med inställningar visande temperatur 25 grader och statuslampor
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solcellerna

Tips, rättelser, kommentarer, lösningar på alla mina problem? :)
 
Det kan också vara så att det kommer ljud från donet i sig. Jag petade till en brölig tallrik och då blev den tyst. (Hås mig låter det mest vid forcerat flöde
 
Frånluft i vardagsrummet ?
 
  • Gilla
nmeden och 4 till
  • Laddar…
  • Var i vårt avlånga land ligger kåken?
  • Golvvärme och frånluftvärmepump i ett passivhus?
    Det låter inte särskilt "passivt".
 
  • Gilla
Hedax och 2 till
  • Laddar…
Hmm läste att det är en frånluftsvärmepump, hur är det egentligen kopplat med ett FTX aggregat?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Det från-/uteluftvärmepump med värmeåtervinning som har benämnts som ”FTX” men det kanske inte är samma sak?

Som sagt har jag ingen koll på detta, därav mina frågor. :)

Huset finns i södra Sverige.
 
Precis det är verkligen inte samma sak. Det är en frånluftsvärmepump med uttag för uteluft för att kunna få högre luftflöde.

Har du tilluftventiler på ventilationen via kanalsystem eller friskluftsventiler i väggen?
 
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Precis det är verkligen inte samma sak. Det är en frånluftsvärmepump med uttag för uteluft för att kunna få högre luftflöde.

Har du tilluftventiler på ventilationen via kanalsystem eller friskluftsventiler i väggen?
Då lärde jag mig något iaf! :)

Tilluft är via kanaler och ventiler i taket.
 
Då kan det vara så att det är byggt med uppvärmd tilluft. Och det kallas ibland för FTX. Man menar då värmepumpen agerar värmeväxlare men jag tycker det är lite vilseledande.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då kan det vara så att det är byggt med uppvärmd tilluft. Och det kallas ibland för FTX. Man menar då värmepumpen agerar värmeväxlare men jag tycker det är lite vilseledande.
Ja du har nog rätt. Tilluften är ju uppvärmd för att värma ovanvåningen där det inte finns golvvärme eller radiatorer. Har fått det benämnt för mig som FTX men begreppen finns inte i någon dokumentation.

Bild på det jag antar är frånluft i vardagsrummet och där det höga fläktljudet kommer från (låter likadant på andra sidan väggen där anläggningen står):

Ventilationsgaller för frånluft monterat på vit vägg i vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle nog påstå att det är ett luftvärmeaggregat någonstand. Kolla vilken nivå den cirkulationsfläkten är ställd på. Är den ställd på max låter det mycket
 
D da20 skrev:
Ja du har nog rätt. Tilluften är ju uppvärmd för att värma ovanvåningen där det inte finns golvvärme eller radiatorer. Har fått det benämnt för mig som FTX men begreppen finns inte i någon dokumentation.

Bild på det jag antar är frånluft i vardagsrummet och där det höga fläktljudet kommer från (låter likadant på andra sidan väggen där anläggningen står):

[bild]
Har du kollat om den blåser eller suger ? Inte normalt med frånluft i vardagsrum.
 
  • Gilla
Hustrollet och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Skulle nog påstå att det är ett luftvärmeaggregat någonstand. Kolla vilken nivå den cirkulationsfläkten är ställd på. Är den ställd på max låter det mycket
Kan detta vara det kanske? :)

Ventilationssystem med vit frontpanel och synliga anslutningsrör samt elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bara försöka förstår hur man kollar fläktinställningen då...
 
R RoBo skrev:
Har du kollat om den blåser eller suger ? Inte normalt med frånluft i vardagsrum.
Suger. Och vad det verkar går det rakt in i anläggningen ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.