Hej alla godingar. Vi har köpt ett hus 200kvm byggt 1926. Det finns kulvert till ett gårdshus på 150kvm. Nuvarande system är:
Panna - CTC 453B från 1971
Brännare - Torsbyugn TB mini från 1999.
Det finns två Ak tankar med elpatron, 1 till varmvatten på 200L och 1 till elementen - vet inte hur stor men kan gissa på 150-200L.
Bulkförråd för pelletsen. Vid leverans blir ca 15 till 25% damm så vi använde typ 5000 :- i månaden (2 1/2 ton). börja fundera på att köpa pall och fylla på förrådet för hand! vi är 6 pers

I gårds huset så finns det alltid varmvatten direkt i kranen så det måste pumpas runt i kulverten tills man öppnar kranen (inte så ekonomiskt antagligen). Kulverten är på typ 25 meter. Antagligen har dem gjort på det viset så att man slippa vänta 5 minuter på varmvatten och sen när kulverten är kall så snor den värme innan rören blivit uppvärmt?
Pannan gick fint under vintern men nu på våren finns det undertryck(?) i pannan och jag har smällt 3st fotocell (flamvakt) och överhetnings skyddet har slaget ut. Jag eldade med ved en stund för att få upp drag så fick jag igång pellets men den slocknade under natten och kunde inte tändas igen efteråt. under en tändnings försök så blev det gas explosion i pannan (skrämde skiten ur mig :blushing:)

Mina frågor är så här:
1. Är 5000:-/mån en rymmlig kostnad på ett så stort hus med kulvert?
2. Pannan är gammal och jag tänkte kanske det är bättre ekonomi i att installera en laddpanna och en Ak tank till för att kompletera varmvatten (kranvatten). Vad tycker ni?
3. Skall jag flytta den gamla Ak tank till gårdshuset för att slippa pumpa runt varmvattnet hela tiden?

Jag har typ 100000:- att lägga ut på det här. Är pellets svaret eller skall jag kolla på nåt annat. alla typs och förslag är mottagna glatt
Adrian
 
Redigerat av moderator:
Hej. Finns det någon som har förslag/tankar/förvirring runt detta. Skulle vara gott o bolla med någon som kan.
Väldigt tacksam för svar.
Mvh - Adrian

Ps. ursäkta svenskan. Det är andra mitt andra språk. :-b
 
Har du tillgång till billig ved och vill lägga tiden på det så byt.
Sen kan det vara idé att sätta en tekniktank i huset, men då kan du behöva byta kulvert...
 
Tack för inlägget Missionären.
Billig ved är förmodligen en möjlig variant - det här är Värmland ;-) men jag har inga kontakter ännu. Om hur mycket jobb det kräver har jag ingen aning. Behöver man elda konstant eller bara 1 gång per dag eller mindre. Hur gör man på sommaren? Behöver jag fler Akumulator tankar?
Nu, när våren kom, stängde vi av pellets pannan och respektiva ventiler till pannan och kör varmvattnet på elpatron i det 200 liter beredaren/aktank. Om det är kallt så kan vi tända vedspis i köket och öppen spis i vardagsrummet, men det är kallt på övervåningen. Det skulle vara gott och ha möjligheten att värma elementen utan att göra det via el patron som är också en möjlighet. Ett problem är att jag får inte tillräckligt med drag för att köra pellets brännaren på våren, den vill helst brinna ut i matningsröret istället för skorstenen. Om jag koppla bort fläkten och plast matningsröret så finns det drag i skorstenen. Beror det på att det är varmare ute och fläkten gör ett övertryck i pannan? Hur öka man draget i skorsten när fläkten är igång? Kan man inte köra pellets året om? Vi är 6 eller 10 personer i båda husen varannan vecka och varmvatten behovet är hyfsat stort. Skulle det vara billigare i längden med solpaneler eller en luftvärmepump till varmvattnet på sommaren? Jag har ingen erfarenhet och går bara på känsla just nu. Jag har läst en hel del här på forumet men hittar inget som hjälper mig med dåligt drag. Är pellets anläggningen helt enkelt inte anpassad till året om användning? Gud så många frågor jag har. Tack på förhand. Adrian
 
Ps. Det är också vattenburet värme i gårdshuset via kulverten.
 
Finns säkert nån i din närhet som säljer ved till bra pris. Får du iordning på din vedanläggning och en stor tank så behöver du inte elda ofta alls. Men det gäller att ha bra med plats för att lagra ved. Som ett komplement kan man ju komplettera med solpaneler. Men satsa pengarna först på en bra vedanläggning.
 
Blir väl både enklare och billigare att justera in pannan med pellets rätt än att kosta på en vedanläggning för 70000-80000. Vedpriserna stiger mycket snabbt på de flesta ställen och många med rätt nya vedanläggningar finner det inte värt att köpa ved för 300-400 kubikmetern utan sätter pelletsbrännare i vedpannan i stället. Hur är din skorsten eftersom den ger så dåligt drag att det blir bakvärme? Kör du brännaren på för hög effekt kanske?
 
Tack för svaren.
Skorstenen är typ 8 meter hög, och ganska rak men inte spikrak. Pipan ca. 120mm x 220mm. Anslutningen är 90 grader från pannan till skorsten.
Min egen logik runt det hela fungerar så här... Eftersom pannan är gammal och egentligen anpassad till ved eller olja så är anslutningen till skorstenen ifrån nedre kanten av pannans baksida. Nyare pelletspannor har anslutningen högre upp. Jag kan tänka mig att det påverka draget/rökgången. Eftersom matnings röret sitter högre upp än skorstenens anslutning och har mindre motstånd emellan, så väljer värmen den enklaste vägen när fläkten trycker på, men jag vet inte om jag tänker rätt. Ni få gärna förklara.
När brännaren är i start läge så går fläkten på låg fart, Sen när den känner att den har tänt så ökar hastigheten. Här ligger ett av problemen. Om fläkten inte gav fullgas när pelletsen tänder så skulle det inte vara så högt tryck i pannans kammare och röken skulle ha en chans att hitta rätt väg. Som jag sa tidigare, om jag koppla bort fläkten då drar skorstenen upp röket. Det är nästan som det skulle gå bättre utan fläkten alls. (Jag förstår att det inte är en verklighet eftersom man inte skulle få tillräckligt med låga för att värma gamla Bettan!) men ni förstår vad jag menar.
Brännaren har jag kört på hela vintern på effekt 4 eller 5 av 7 med fläkt spjället ca 50% öppet (jag ställde in fläkten genom att kolla på röken från skorsten tills det var bara värme våg som sågs och ingen rök. När jag sänkte effekten till 2 nu på våren så provade jag fläktspjället i stängd läge och lite öppet. Det gjorde ingen skillnad utan brann åt fel håll i alla fall. Jag hade öppnat förbikopplingsspjället i pannan också och det hade inte heller nån märkbar positiv effekt. Grejen är den att en panna är ingen rymd raket! Det finns ett utrymme där man elda, sedan 3 möjliga vägar röken kan välja, VIa förbikopplingsspjället, Via rökkanalerna eller via pelletsmatnings röret. Inte så komplicerat egentligen men hur enkelt det än är så förstå jag inte varför den beter sig som den gör. Skulle gärna få lite klarhet i det hela.
Tack igen. A
 
Din egen logik verkar helt riktig. Med en så stor skorsten skulle det inte vara problem med draget. Har du ordentligt med tilluft direkt utifrån till pannrummet. Är det något spjäll i pannans rökrör som står fel. Har det ramlat ned något i skorstenen som täpper för?
 
Jag hade källardörren öppen (det bör räcka för tilluft), alla luckor var täta på pannan och jag har släppt ner en inspektions lampa hela vägen ner till anslutningen... jag kunde inte se hela vägen ner, men eftersom lampan gick hela vägen fritt ner så kan jag bara ana att det är som det skall vara. Det finns som sagt drag men inte när fläkten går. Det var kallare i källaren än ute - det kan också har med saken att göra, men det borde inte vara avgörande tycker jag. Hur förbättre jag draget? Det känns som jag missar nåt.
 
Har du även kollat så att det inte ramlat bort nån sten så det bildats ett hål in emot angränsade kanal i skorstenen? Detta brukar ge de symtom du beskriver. En helstenskanal som du har är inte optimalt för de små rökgasmängder som en villabrännare har. Drar du ner en slang på 120 mm är det ganska säkert att draget ökar markant men vedeldningen blir däremot lidande. En rökgasfläkt fixar naturligtvis det hela men känns ändå som en medicinering och kostar lika mycket som en slang.
 
Jag kunde inte se att nån sten har trillat ur eftersom kanalen är inte helt rakt. Jag trodde mest på den hastiga väder förändringen men det kan vara slumpmässigt att nåt haveri har skett samtidigt. Då är frågan hur kolla jag det utan en kamera?
Insattsrör har jag också tänkt på men vill inte isolera skorstenen. Tanken bakom att behålla pellets och inte byta till ex bergvärme är att jag vill använda skorstenen. Det är på nåt sätt för mig husets hjärta! Rökgasfläkt är en lösning men jag vet att varken pannan eller brännaren kommer inte hålla så många år till, dessutom tror jag att jag slösa rätt mycket energi med nuvarande systemet. En ny panna och brännare känns som en bättre investering, men jag kanske behöver minska skorstenens dimension ändå. Jag vill ha möjlighet att köra pellets lite längre än det går nu så jag slipper använda elpatroner. Kanske ny pellets anläggning och solpaneler är en möjlig lösning men det är väl tveksam att jag kan göra det med mina 100000 spänn. Då behöver jag låna och då måste jag räkna ut besparingarna mot utlägget.
Hmmm...
 
ps. Jag är inte helt fast i pellets system utan tänker på miljön och faktum att när man har en värmeväxlare av nån slag så pallar inte det när det blir riktigt kallt. Grannen har bergvärme och han fick borra två hål pga översvämning efter 80 meter. Hans system orkade värma hans hus på 130kvm även när det var riktigt kallt, men dem är bara 4 st i huset inte 10 och hans hus är hälften så stort som våran. En annan granne har värmeslinga. Huset är ungefär lika stort som våran och han har gått på el rätt mycket under vintern. Dem är bara 2 st i huset. Om ni satt i mina skor vad för system skulle ni lägga pengarna på?
 
Skulle nog ändå hört runt lite om vilka priser du kan få på ved. Är skorstenen sotad på länge?
Är ni ca10 st i huset? Då går det ju åt en hel del VV... Och då kan det vara idé att kolla på solpaneler..
kan du ta kort på din anläggning och lägga ut?
 
Visst. Varannan vecka är vi 10 pers i husen. Jag lägger ut bilder på anläggningen när jag hinner ta lite kort.
Hur många kvm solpaneler tror du att jag behöver? Då behöver jag tekniktank som går o koppla den till också och då är jag inne på original planen...Laddpanna och sol paneler med Tekniktank. Finns det möjlighet att få detta för 100000:- Jag har tittat på Effecta Solid + Rökrör med drag lucka 23200:- med Effecta Supra + shuntstyrning, Tankstyrning och svängarm 30700:- och EPS 500 (eller 750) BB med 90mm isolering 3 termometer och avtappning 22700:- (23700:) Totalt 76600:- (77600:) sen behöver jag Elpatron, Laddomat, diversa ventiler, tryckkärl och kanske välja till en större kopparslinga till Teknik tanken. Då är jag uppe i 100000:- utan att nån kommer hit och installera skiten. Jag kan ta bort den gamla pannan och vid behov den gamla oljatanken själv, men ändå så blir det över min budget och det finns inga solpaneler eller diversa tillbehör inräknat. Det blir för dyrt känns det som. Eftersom vi är nyinflyttade så har jag inte heller nån aning om vad det kostar att värma VV med elpatron. Jag kanske sparar in solpanelens kostnad relativt fort, och då kan jag tänka mig låna upp mer pengar. BTW Jag vet inte om Effecta är bra på allt utan har bara hört att dem gör bra Tekniktank. Har ni nåt annat förslag så hör gärna av er. Vedanläggning blir klart lite billigare. Lambda 35kW pluspaket med Solförberedd Tekniktank och en Aktank (750L var) går på 83400:- och från vad jag ser så tillkommer bara tryckkärl? Hur ofta behöver jag elda om man har typ 6 till 10 pers som duschar varje dag? Snackar vi eldning varje dag, flera gånger om dagen? Jag har verkligen ingen aning. Hur mycket ved går åt. Jag har ett utrymme på kanske 25 - 30 kubik som jag skulle kunna ha ved i men det ligger 20 meter imellan husen. Om jag skall elda flera gånger om dagen så behöver jag ha ett utrymme i källaren också I guess? Vad skall jag göra? Så många frågor. Det känns skönt att det är vår och inte höst, dvs. inte så jätte bråttom, men om jag skall installera solpaneler så är det nog snarast, annars kastar jag bort flera tusen till fortum under sommaren. HJÄLP!!! Tack så länge. Adrian
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.