1 736 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
nyhusägare behöver hjälp med gräs
Köpte ett hus i vintras å nu när snön försvinner så märker man ja ha väldigt mkt mossa på min gräsplätt i trädgården. Aldrig bott i hus så behöver lite tips, tack tomten ä bara på ca 700kvadrat så ingen större yta.
Kan man gödsla bort de? eller måste man riva upp de?
Isf vilket gödsel ä å rekommendera för detta? När ska man börja lägga på de?
tacksam för svar
Kan man gödsla bort de? eller måste man riva upp de?
Isf vilket gödsel ä å rekommendera för detta? När ska man börja lägga på de?
tacksam för svar
Steg 1 - få bort så mycket mossa du kan genom att mossriva (bränn mossan eller kör till återbruket) eller Mossa GTI.
Steg 2 - fyll ut med jord om det behövs och så gräsfrö
Steg 3 - vattna, vattna, vattna
Steg 4 - om gräset tagit sig till midsommar kan du gödsla med t ex Algomin eller Weibull i början av juli
Steg 5 - klipp gräset ofta (multiclip, ej uppsamlare), men inte för kort
Steg 6 - gödsla igen på hösten med Algomin
Nu bör mossan vara borta eftersom friskt gräs har tagit över.
Steg 2 - fyll ut med jord om det behövs och så gräsfrö
Steg 3 - vattna, vattna, vattna
Steg 4 - om gräset tagit sig till midsommar kan du gödsla med t ex Algomin eller Weibull i början av juli
Steg 5 - klipp gräset ofta (multiclip, ej uppsamlare), men inte för kort
Steg 6 - gödsla igen på hösten med Algomin
Nu bör mossan vara borta eftersom friskt gräs har tagit över.
Jag skulle vattna ut järnsulfat med spridarramp istället för att mossriva. En säck järnsulfat räcker för en livstids mossbekämpning.
Jag skulle även gödsla en gång i maj i samband med att stödsådd av gräsfrö med ett gödsel med låg kvävehalt, t.ex YaraMila ProMagna.
Olleberg har fler tips och förslag på hur du ska fixa till gräsmattan.
Jag skulle även gödsla en gång i maj i samband med att stödsådd av gräsfrö med ett gödsel med låg kvävehalt, t.ex YaraMila ProMagna.
Olleberg har fler tips och förslag på hur du ska fixa till gräsmattan.
Att kalka är ju inte heller fel, kan läggas ut nu. Algomin innehåller iof kalk, men det är nog bra att lägga lite redan nu, om det aldrig tidigare kalkats