Hej!
Pga grävningsarbeten är några hundra kvm av tomten sönderkörd och ganska ojämn, trots att jorden är tilljämnad av grävskopan. Han som grävde tyckte inte jag skulle så gräsmatta i höst utan vänta till i vår och då ta hem jord för att jämna ut med innan grässådd, eftersom marken kommer sjunka ihop så mycket. Tidigare var det mest ogräs som brännässlor som växte där, och de är ju rätt livskraftiga om man säger så. Jag funderar ändå på att så gräs i höst för att skaffa gräset ett övertag innan nässlor o ogräs börjar komma upp i vår, och så i vår kan jag ändå ta hem jord för att fylla ut de värsta groparna med och sedan så gräs där det behövs. Efter att haft tomten kring huset uppgrävd i drygt ett år är jag hiskeligt trött på att se lera, diken och ogräs. Skulle vara en härlig syn med spirande gräs, ojämnt underlag eller inte.
Vad tror ni om min ide? Är det att kasta pengar i sjön?

Tack på förhand!
 
Om jorden inte packades så kommer den sätta sig. I värsta fall under flera år, men mest första vintern. Men om det bara är sönderkört och inte grävt djupt så är det ingen fara.. Kör med gallervält med tunga stenar på först så kan du undvika det värsta redan nu. Men det är inte värre än att du kan komplettera med jord och kompletteringsså där i vår. Kör på! :)
 
Inte lär det väl växa speciellt mycket i år? Gräsväxten har ju i princip avstannat helt och hållet i denna regionen.
 
Jag skulle så gräs nu, just för att slippa att ogräset tar över tidigt nästa vår innan du fått igång gräset.

Oavsett om du sår gräs eller inte kommer något sannolikt att börja växa, och då vill du hellre att så mycket som möjligt av det som växer är just gräs.

Även om du plattar till jorden ordentligt kommer sätta sig en del, men det får du fixa nästa år. Det blir ju inte svårare att åtgärda ojämnheterna för att det är gräs som växer och inte ogräs.
 
Jag skulle vänta till i vår.....
 
Tack för era svar! Det lutar åt att jag gör som ordain och mexitegel föreslår/beskriver.
Erik Projektet, varför skulle du vänta?
 
Mikael_L
Farmor Risberg skrev:
Vad tror ni om min ide? Är det att kasta pengar i sjön?
Jajamän.
Men å andra sidan inte speciellt många pengar, eller hur.
Vad kostar en påse frön? 200 - 400:- på rätt ställe.

Jag skulle nog så nu, jämna till allt lite styvmoderligt och kasta ut frön.

I Uppsala, tja jag slängde ut frön förra veckan, och det har redan börjat komma upp några pigga gröna stänglar lite här och var.
Men någon riktigt gräsmatta förväntar jag mig inte före snön, men jag är rätt säker på att den kommer skjuta ordentlig fart så fort våren kommer.
Jag sådde lite i Nov för något år sedan, det syntes i princip inget av gräs när snön kom och täckte jorden. Men så fort det töat bort kom gräset som att livet hängde på att växa fort. ;)

Jag skulle nog så, och kanske t.o.m vänta 2-3 år innan jag gjorde gräsmattan helt slät och färdig.
 
Redigerat:
Hmm!!

Nu snor jag tråden lite; Vi sådde om hela gräsmattan efter en omdränering i sommar. Sådde med Weibulls extra green och det har tagit sig jättebra utom på ett stråk på kanske 50 kvm totalt. Jag slängde därför ut mera gräsfrö där för 2-3 veckor sedan och myllade ner dem lite lätt. Ingenting har kommit upp. Nu är det inte perfekt matjord där, men gräset har tagit sig bra på andra ställen med liknande jord. Innan sådd så gödslades och frästes marken enligt konstens alla regler. Någon som har en idé om vad som är galet?
 
Farmor Risberg skrev:
Tack för era svar! Det lutar åt att jag gör som ordain och mexitegel föreslår/beskriver.
Erik Projektet, varför skulle du vänta?
Tjälen kommer göra att marken rör sig....är det skapligt plant nu skulle jag nöja mig så till våren...i vår skulle jag välta jorden ev fylla i gropar och liknade med sand/grus...sen matjord och så med bra kvalité på gräsfrö....vattna mycket och sen en vända med gödning till hösten.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.