Hej på er!

Vi har gipsat väggarna i ett rum och vi tänkte måla väggarna där inne. Nu slog det mig att vi kanske måste sätta dit väv eller bredspackla väggarna om vi ska slippa synliga spackelskarvar och skruvhålen som är igenspacklade...Eller "försvinner" ytförändringen av att man målar med grundfärg o sen vanlig färg?

Vad krävs egentligen för arbete för att få en bra yta att måla på?

Tacksam för snabba svar om ni har!
 
Självklart måste ni spackla alla hörn, skarvar + skruvhål samt inga skruvskallar får ju sticka ut förstås utan måste försänkas.

Spackla 2 lager mediumspackel + remsa i skarv + en slutspackling med fin/lätt spackel i skarvar, skruvhål räcker oftast med 2 spacklingar.

Ju bredare spacklingar ju mindre syns det om man slipat bra vill säga.

Givetvis med slipning mellan spacklingarna.

Det krävs med andra ord ett bra utfört underarbete för att få ett fint resultat.

Alla ojämnheter som syns innan målning kommer också att synas efter målning med undantag att MINDRE ojämnheter kan döljas med väv.

Finns nog massor att söka om just ämnet här i sökfunktionen.
 
Alltså, om du gör vad Alpha ovan beskriver, behöver du inte spackla de släta ytorna på gipsskivorna som finns mellan skruvar och skarvar. I alla fall inte om du tänkt rolla ett par lager.
 
Roundup skrev:
Alltså, om du gör vad Alpha ovan beskriver, behöver du inte spackla de släta ytorna på gipsskivorna som finns mellan skruvar och skarvar. I alla fall inte om du tänkt rolla ett par lager.
ahhh det var precis det jag undrade! Då borde det gå om vi bara spacklar mao...

Självklart ska vi spackla hörn,skruvskallar mm och sätta remsor i skarvarna o så..Spackla kan vi,men jag visste inte om skillnaden på ytorna skulle komma att synas ändå när man rollar.

vi tänkte rolla med ett lager grundfärg och 2lager färg på det. Det borde väl räcka?
 
Det räckte för mig. Ser ingen skillnad i struktur, blankhet eller liknande mellan där jag spacklat och inte spacklat,.
 
Tack ska ni ha!

Då ska vi ta o börja spackla här ikväll:)
 
Visst går det att måla direkt på gipset. Men tänk på att det blir en ganska ömtålig yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.