Hej, en förhoppningsvis enkel fråga att besvara. Ska förbereda elen i mitt nya Attefallshus. Min fråga är om man från normcentralen ska koppla in tex två vägguttag och en lampa måste man först gå via en kopplingsdosa eller kan jag direkt till första vägguttaget, till nästa och sedan en dosa för att koppla in lampan?

Se bifogad bild hur jag menar.


Schema som illustrerar två alternativa kopplingar av vägguttag och lampa från en normcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Båda varianterna funkar. Men tändtråden behöver gå via dosan i båda fallen.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Båda varianterna funkar. Men tändtråden behöver gå via dosan i båda fallen.
Tack för svaret, man vill ju välja det alternativ som kräver minst kabel. :)
 
H
Rent krasst behöver du inte dosan heller. Vägguttag -> lysknapp -> lampa men det kanske blir enklare dragning ?
 
Om det är en infälld installation funkar det bra. Om den är utanpåliggande kan det vara svårt att få plats att skarva jord och nolla.
 
D Daniel 109 skrev:
Om det är en infälld installation funkar det bra. Om den är utanpåliggande kan det vara svårt att få plats att skarva jord och nolla.
Det är en infälld installation
 
N Nybson skrev:
Tack för svaret, man vill ju välja det alternativ som kräver minst kabel. :)
Obs, tändtråden ska gå i samma rör som dom övriga trådarna, så du får INTE lägga ett rör/slang för enbart tändtråden.
 
E elmont skrev:
Obs, tändtråden ska gå i samma rör som dom övriga trådarna, så du får INTE lägga ett rör/slang för enbart tändtråden.
Ok det har jag koll på, gick lite snabbt när jag ritade :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.